Jag skulle väldigt gärna vilja ha er input gällande betongbord.
Igår gjöt jag i form, ett terassbord 180x180x5cm med armering.
Jag använde (dyrt tyvärr) reparationsbetong för att få en jämn och fin yta.
Däremot så läste jag helt fel på förpackningen (25kg) och blandade i 2,8l vatten istället för 2,1l.
Kommer jag få problem? Kan jag åtgärda detta nu under bränningsfasen eller är det kört?!
Mycket mycket tacksam för alla typ av tips, feedback och kommentarer.
Ja, dessvärre blev det en tydlig vattenyta, som iof nu har sjunktit en del, men jag skulle nog absolut säga att det var ganska blaskigt. som blöd lera ungefär...
OK... Finns det några stalltips på när ungefär man vet att bränningen är klar? Skall betongen bli av "annan färg" eller liknande. Har sökt omkring men finner inte så mycket på detta när det handar om så stor yta på annat användningsområde än golv...
Betongen blir svagare ju mer vatten du blandar i den. Nu tror jag iofs att styrkan på ett bord kommer att räcka ändå, var försiktig när du hanterar det och låt det gärna härda några dagar extra innan du avformar.
Att ha haft mycket vatten kan faktiskt ha varit bra i detta fallet eftersom betongen flyter ut bättre och du får troligen en finare yta.
Hej
Kan säga att det blev extremt bra. Kan starkt rekommendera för andra att slänga i lite extra vatten om man som jag endast skall bygga ett bord med tjocklek på 4cm.