Byggahus.se
IMAG0153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0154.jpg
Skapa konto

Har ett enplans med källare och ska ta bort en bärande vägg. Tidigare ägare har för länge sedan redan rivit en del av en bärande vägg och växlat av denna med en stående bjälke ovan takstolarnas hanbjälke. Det är idag 3 fack (2takstolar) som är avväxlade och jag skulle vilja bära av ytterligare 2 fack på detta sätt. I princip skulle denna bjälke som är drygt 3,60 då bytas ut mot en kraftigare bjälke som täcker totalt 5 fack. Båda ändarna kommer att vila på stolpar som står ovan murade källarväggar.

Kan man göra på detta sätt? Synpunkter?
På bilderna kan man se vinden och den nuvarande avväxlingen.

Redigerat:
Borde gå bra med en limträbalk. Dock bör någon konstruktör räkna på dimensionen.

Kan det bli för mycket last ute vid stolparna?

jaeger77 skrev:
Kan det bli för mycket last ute vid stolparna?
Ja det kan det bli, inte säkert att de murade väggarna klarar lasten. Kolla detta noga men en konstruktör som kan räkna på hålfastigheten.
Var på ett ställe som de inte skulle klara av det, där fick de sätta nya plintar i källaren som tog delar av lasten. Blev ett ganska stort projekt, men det gick bra.

• Gilla
Emma Johansson7
  • Laddar…
Har du några K ritningar på huset? Tror att du kommer att få fler tipps med lite mer info om huset.

Ja, har K ritningar och mtrlspec. Hela källaren är murad med 20cm betonghålblock. Nu närjag tittat på dom ser jag att man tagit bort en del av den bärande väggen där det tidigare stod extra stolpar upp till takstolen. Får ge mig upp på vinden..

Lägger upp ritningar på källarväggar/bjälklag samt golvplan, hoppas det går att uttyda nåt. bottenbjälklag.jpg
Skapa konto
golvplan.jpg
Skapa konto

Sedan tidigare är alltså bärande vägg från linje 9 till 13 borttagen och avväxlad enligt bild högst upp. Nu är tanken att den andra väggen från linje 12 till 17 ska bort och bäras av på samma sätt. Balken kommer alltså spänna mellan linje 9 och 17. Det blir totalt 5 fack, 4 takstolar. Takstolarna ligger på ojämna linjer. Måste man kosta på sig en pengaslukande konsult för detta ingrepp eller ska jag hiva upp en IPE eller limträbalk av lämplig dimension?

Skall börja med att påpeka att jag inte är byggnadsingenjör eller har någon annan (nämvärd) fackunskap om byggkonstrukltion.

Men jag tycker det ser ut som dina takstolar är av fackverkstyp, och i så fall är jag inte så övertygad om att den där väggen överhuvudtaget bär någon nämvärd last. Takstolarna är sjävbärande (tror jag).

Den balk som ligger där idag set ut att vara väldigt bristfälligt fäst i de bjälkar den förväntas hålla upp. Om det vore någon last att tala om så skulle fästena dras isär.

Jag tar tillbaka det där om bristfällig infästning, jag såg inte spikbanden.

Tack för respons hempularen, du har hjälpt mig vid andra tillfällen om jag minns rätt.

Ja, detta är väl takstolar av fackverkstyp, typ W- takstol. Hur tar en dylik takstol upp sin last? Blir det kanske inte så hög last på hanbjälken?

Har googlat lite. Är denna takstol fribärande? Verkar ju bara vara dragkraft i underramen.

Man kan sätta en balk likt tidigare ägare gjort för att inte riskera att innertaket hänger med i den borttagna delen.

Hej!
Om man ser hur källarväggarna är placerade rakt under de väggar som du avser att demontera så talar det för att de är bärande.
Jag hade lyft frågan med en konstruktör.
För om det är så att de är bärande, så måste en konstruktör räkna på din avväxlingsbalk med tanke på gällande snölastzon m.m. Den ser ut att bli rätt lång.
Mvh: Torpalainen
Händer det något är det du som är ansvarig.

IMAG0226.jpg
Skapa konto
IMAG0237.jpg
Skapa konto
IMAG0238.jpg
Skapa konto

Nu har jag mer ingående kollat ritningar och kommit fram till följande iaktagelse:

Titta på den första bilden. Denna typ av takstol finns vid linje 3,5 och 7 och här finns ingen bärande vägg, enbart garderober. Den är symmetrisk och är således självbärande.

Andra bilden: Här står strävorna något förskjutna på högra sidan för att möta en stolpe i den bärande väggen. Denna typ finns vid linje 9 och 11. Nu finns här ingen bärande vägg pga att tidigare ägare tagit bort den och växlat av uppe på vind enligt tidigare inlägg.

Bild nr 3: Här finns bara två snedsträvor som möter en stolpe, 3"x3" i den andra bärande väggen som jag vill ta bort. Denna takstol finns i linje 13,15 och 17.

Nu kommer det bästa: Uppe på vinden finns bara en typ av takstol, och det är den modell som står i linje 3,5 och 7. Dvs den självbärande modellen. Hur detta kommer sig vet väl bara byggmästaren och han är nog död och begraven sen länge.

Vad tror ni, kan detta stämma? På bilderna högre upp ser man ju att här finns ingen vägg utan bara garderober.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.