Vi bor i en villa byggd 1958 som har källare. Bytte avlopp i julas så nu är det dax att fixa klart toan/tvättstugan där nere. Har precis skrapat bort all puts och kommit ner till lättbetongblocken.
Blocken sitter ganska ojämnt och vi har tänkt att sätta kakel på väggen, så då undrar jag om man kan Jämna ut ojämnheterna med fixet?

Det går fint att spackla med fix.
Fast du bör nog spackkla jämnt först och sen sätta kaklet.

Oki. Tack för svar. Har även en vägg som är gipss på så den kommer jag stryka primer på. Men när jag läser om primer så står det att man ska även ha det på puts och cement. Men då kan ju inte den naturliga markfukten komma ut? Visst gör jag rätt i att skippa primern på alla väggar och golv utom gipssväggen?

Primerns främsta funktion är att binda lösa partiklar och att förhindra att fixet ska torka ur på grund av att väggen suger upp vattnet i fixen innan fixet hunnit brinna. Fix som torkat för fort får ingen styrka, precis som alla andra cementbaserade produkter som torkar ur. Jag skulle definitivt använda primer på en gammal lättbetongvägg.

Angående att spackla med fixen: ja, det går att sätta plattor och "spackla" samtidigt, men det är förbaskat svårt i allmänhet och på vägg i synnerhet om man är ovan. Det är både svårt att få det jämt och risken att plattor glider ökar avsevärt om det är tjocka fixlager. Bättre att spackla innan så du kan sätta plattorna i ett jämt lager fix.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.