Har haft takpanel (Gapro 12x95) förvarad utomhus i flera år och nu är det dags att spika upp den. Allt är rakt och fint och ligger mestadels i sin plastförpackning.

Nu har jag lyft in panelen i garaget där det är lite varmare än ute men jag jag har fortfarande en RF på 45 % i garaget.

Frågan är, hur länge behöver detta torka inomhus? Ska jag ta in det längre in i huset där det är varmare och antagligen lite torrare?

Panelen ska målas vit innan den spikas upp.

Har en känsla av att jag blir sittandes med 40kvm propellrar om jag gör fel....

Jag tror att det bästa är att spika upp panelen så snabbt som möjligt.
När den är uppspikad hålls den ju rak,
och kan inte vrida sig/kupas lika mycket medan den torkar,
som om den ligger lös.

S
är panelen i buntar eller är dom lösa "bräder"?

Panelen ligger inplastad i paket, men plasten är inte tät.

Panelen ska ju målas vit innan montage, ev hinner den väl krokna innan man målat klart....

Sent from my X10i using Byggahus

S
men är den buntad ihop? frågade inte om den var inplastad.

är den in buntar hjälper det något när den torkar så den ej blir så krokig.
men att den är i buntar och du haft packeten utomhus. ger ett annat problem det kan finnas mögel mellan varje bräda.

Panelen ligger i buntar men är inte ihopbuntad annat än med plasten.....

Sent from my X10i using Byggahus

Det är väl inte bara det att den kroknar, panelen kommer även att krympa och lämna springor om den inte är torr när den sätts upp.

Har du plats inomhus så ta in buntarna, bort med plasten och spänn ihop med spännband så att allt är fixerat medan det torkar. Helst med läkt mellan lagren, annars kommer det att ta evigheter.

Annars är det nog bara att ta in en bunt i taget, måla och sätta upp så snabbt som möjligt, dvs så snart färgen torkat. Krympningen kommer du dock inte i från på det viset.

Måste jag ha virke liggandes inne i värmen mer än någon dag brukar jag försöka se till att luften kommer åt på båda sidor så att det torkar likformigt, alternativ vända på brädorna varje dag. Det är ingen garanti mot propellrar och bananer, men det hjälper.

Ska mäta lite på brädorna när dom legat inne några dagar, håller dom hyggligt rätt mått kanske inte krympningen är något problem och då tror jag det är rätt att måla och spika snabbt som attan. Om dom har ett ordentligt övermått så går det antagligen inte att få brädorma på plats utan att det blir glipor när det torkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.