20 890 läst ·
5 svar
21k läst
5 svar
Ta ner innervägg (lättbetong)
Hej!
Vi har som plan att ta ner en vägg i vår lägenhet och har nu fått tillstånd att göra detta.
Väggen är av någon form av lättbetong och tanken är att använda oss av en tigersåg för
att helt enkelt såga bort bit för bit.
Jag har dock ingen erfarenhet av detta och undrar därför om någon kan tips om vad man bör tänka på?
Behöver man specialblad anpassat för sågning i betong? Isf vad?
Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.
mvh // Jan
Vi har som plan att ta ner en vägg i vår lägenhet och har nu fått tillstånd att göra detta.
Väggen är av någon form av lättbetong och tanken är att använda oss av en tigersåg för
att helt enkelt såga bort bit för bit.
Jag har dock ingen erfarenhet av detta och undrar därför om någon kan tips om vad man bör tänka på?
Behöver man specialblad anpassat för sågning i betong? Isf vad?
Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.
mvh // Jan
Köp en grov för rivning. Stora tänder. Eller låna/köp en slägga och slå ner den
(dammar mycket. men skitroligt!)
Det går med nästan vilket blad som helst. Vanliga grova blad avsedda för trä kommer dock bli värdelösa för träsågning. Köper du ett blad med hårdmetallskär (finns tex på Bauhaus för ett par hundringar) kommer du kunna skära i väggen som om det vore smör.
Bered dig på att det kommer damma något fruktansvärt om du använder tigersåg. Fundera på om du inte ska använda en vanlig fogsvans (eller fogsvans med hårdmetallskär) om väggen är kort.
Bered dig på att det kommer damma något fruktansvärt om du använder tigersåg. Fundera på om du inte ska använda en vanlig fogsvans (eller fogsvans med hårdmetallskär) om väggen är kort.
Var två man, en står med dammsugaren och en med tigersågen samt ta det lugnt och metodiskt så dammar det inte så mycket.
Som Mathias skrev så går det med vilket blad som helst, tills du kommer till ett armeringsjärn dåfår man stoppa i ett fräsch blad och såga av järnet. Murbruket brukar också lite svårt att såga i med vanliga blad.
Som Mathias skrev så går det med vilket blad som helst, tills du kommer till ett armeringsjärn dåfår man stoppa i ett fräsch blad och såga av järnet. Murbruket brukar också lite svårt att såga i med vanliga blad.
Jag kan tillägga att jag sågat tiotals meter i lättbetong/siporex och då uteslutande använt en vanlig fogsvans + bågfil för armeringen. Det är alltså en metod som fungerar bra utan att du jobbar ihjäl dig. Idag har jag dock en fin tiger och skulle säkert använda den, dock med viss eftertanke pga allt damm.
Klicka här för att svara