11 301 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Ta bort gammal puts på innervägg
Skall som rubriken säger ta bort gammal puts, den är i så dåligt skick att den "rasar" när man rör vid den.
Vad jag funderar på är hur man lättast utför detta arbete,
mina funderingar går till att använda kofot, ev sätta en stålborste på rondellen och köra.
någon som har någon annan tanke
Vad jag funderar på är hur man lättast utför detta arbete,
mina funderingar går till att använda kofot, ev sätta en stålborste på rondellen och köra.
någon som har någon annan tanke
Eftersom denna tråden redan var påbörjad fortsätter jag här 
Har exakt samma frågeställning som trådskaparen, där verkar det som att mejsel och borrhammare/bilmaskin modell mindre för att bila lös putsen är det mest rekommenderade?
Mitt tillägg till frågeställningen är: Hur mycket av den gamla putsen kan man låta sitta kvar?
Ytan som den är nu I mitt fall är att man kan utan problem tom använda en spade för att "hyvla" ner putsen. Så pass porös är den.
Behöver man "hyvla" ner den porösa putsen ända till "kärnväggen" eller kan den lika gärna sitta kvar?
Ytskiktet som det är nu är känsliga för istötningar och skadas lätt.
Vi kommer ha målade väggar när renoveringen är klar och ska alltså putsa upp nya fina ytskikt.
Givet är att ta lös all puts som låter ihålig vid knackning samt all övrig löst sittande, men hur noga är det med ovanstående fråga?
Har exakt samma frågeställning som trådskaparen, där verkar det som att mejsel och borrhammare/bilmaskin modell mindre för att bila lös putsen är det mest rekommenderade?
Mitt tillägg till frågeställningen är: Hur mycket av den gamla putsen kan man låta sitta kvar?
Ytan som den är nu I mitt fall är att man kan utan problem tom använda en spade för att "hyvla" ner putsen. Så pass porös är den.
Behöver man "hyvla" ner den porösa putsen ända till "kärnväggen" eller kan den lika gärna sitta kvar?
Ytskiktet som det är nu är känsliga för istötningar och skadas lätt.
Vi kommer ha målade väggar när renoveringen är klar och ska alltså putsa upp nya fina ytskikt.
Givet är att ta lös all puts som låter ihålig vid knackning samt all övrig löst sittande, men hur noga är det med ovanstående fråga?
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag använde bilhamnare, en murarhammare och en bred stålspackel. Har varit nyfiken på en sånhär också www.byggtillbehor.se/index.php?page...ategory_id=30&option=com_virtuemart&Itemid=16
Men den har jag inte prövat.
Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
Men den har jag inte prövat.
Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden