Jag har riktat upp en vägg och detta medförde att väggen blev tjockare än vad smygen till det runda fönstret tillåter.

Tanken var att ha OSB + 13 mm gips men nu ryms bara ett lager.

Väggen är riktad med 34x45 på cc400.

Blir detta nog stumt att kakla på?

Pratar vi kök eller badrum? I badrum ställer man väldigt höga krav på styvhet så vanlig gips duger inte, dessutom så tillåter de flesta tätskikt inte att man kör vanlig gips bakom.

I kök så funkar det nog med 13 mm gips. Men det finns våtrumsskivor som är mycket styvare än vanlig gips, t.ex. Hydropanel eller Fermacell (som finns på K-rauta).

Vid enkelgips så krävs det c/c 300 på reglarna.

Njaa, enl. de senast reglerna så är gips återigen tillåtet i badrum, fast inte i eller nära dusch/ badkar. Kolla regelverket på bkr.se för detaljer.

Men vad gäller styvhet så har jag för mig att enkelgips skall sitta med cc30 reglar för att vara OK. Det finns varianter från gipsskivetillverkarna. Ex. så har Gyproc en våtrumsskiva, avsedd att sitta i duschzonen. Den har i sitt normalutförande samma regler som vanligt gips vad gäller regelavstånd. Men den finns i en tjockare variant, har för mig 15mm, som är OK för enkelgips på CC60.

Läste just inlägget lite nogrannare. De här "reglarna" på 34x45 som det är riktat med, hur är de infästa i väggen? 34 mm ger ingen styvhet alls, men sitter de fästade tätt mellan fästpunkterna mot en vägg bakom så kan det gå.

Rummet är en blivande tvättstuga så det kommer inte att bli ett våtutrymme i dess riktiga benämning.

Reglarna är monterade med ca cc400 med hjälp av kilar.

Även om det finns tjockare gips så kommer vi inte att kunna använda detta då varje mm räknas. Jag kommer att fräsa en liten fals i bakkant på det runda fodret för att trä in kaklet en bit. Dock så är kaklet 10 mm tjockt så jag funderar på att byta till något tunnare kakel närmast fönstret, typ mosaik som brukar vara tunnare.

Redigerat:
vojma skrev:
Rummet är en blivande tvättstuga så det kommer inte att bli ett våtutrymme i dess riktiga benämning.

Reglarna är monterade med ca cc400 med hjälp av kilar.

Även om det finns tjockare gips så kommer vi inte att kunna använda detta då varje mm räknas. Jag kommer att fräsa en liten fals i bakkant på det runda fodret för att trä in kaklet en bit. Dock så är kaklet 10 mm tjockt så jag funderar på att byta till något tunnare kakel närmast fönstret, typ mosaik som brukar vara tunnare.
Om det är en tvättstuga är det väl inte så heligt? Kan du inte slå på en 6mm renoveringsgips på 13mm-gipsen då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.