1 398 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Konstruktion av spiltvägg
Jag ska bygga en spiltvägg dvs en vägg som går rakt ut från en annan vägg av 34 mm spontad plank. Måste ha någon form av stolpkonstruktion i ytteränden och funderar på hur?
Har en idé om att fräsa ur ett spår ur en 90x90 limträstolpe. Kan det funka och hålla eller är det överambitiöst?
Alternativt bygga ihop (lim/skruv?) ett U av regelvirke?
Hur fäster jag lämpligtvist stolpkonstruktionen i betonggolvet och takstolen? Vinkeljärn, balksko eller något annat?
Konstruktionen måste hålla en hästspark - tänk slag av slägga allt vad du orkar
Någon som har tips och idéer?
Har en idé om att fräsa ur ett spår ur en 90x90 limträstolpe. Kan det funka och hålla eller är det överambitiöst?
Alternativt bygga ihop (lim/skruv?) ett U av regelvirke?
Hur fäster jag lämpligtvist stolpkonstruktionen i betonggolvet och takstolen? Vinkeljärn, balksko eller något annat?
Konstruktionen måste hålla en hästspark - tänk slag av slägga allt vad du orkar
Någon som har tips och idéer?
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
En stående HEA balk eller u-profil kanske, inte så snyggt men starkt.
Annars så är ju alla dina förslag användbara.
Det jag kan se som "problemet" är ju trä mot betong, inte oftast den bästa lösningen ur fuktsynpunkt.
Infästningen känns som ett vinkelstål med upplaget under stolpen, då syns den inte. lika samma mot tak.
//
Annars så är ju alla dina förslag användbara.
Det jag kan se som "problemet" är ju trä mot betong, inte oftast den bästa lösningen ur fuktsynpunkt.
Infästningen känns som ett vinkelstål med upplaget under stolpen, då syns den inte. lika samma mot tak.
//
Klicka här för att svara