Hej,

Skall sätta upp ett draperi i hallen, där konsolen skall skruvas i taket. Glad i hågen så borrade jag mina hål och körde i plugg av denna typen: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164641043

Men se, det gick inte, pluggen surrar bara runt. Jag fundera på att istället köra med gipsexpander, men jag är rädd för att takgipskivorna är alldeles för tunna för att det skall funka med gipsexpander.

Glufsglufs skrev:
Prova med [länk] eller [länk]
Det andra exemplet är väl en traditonell gipsexpander. Funkar den verkligen på direkt på tunna innertak?

Mollyn finns för enkelgips och dubbelgips. Jag har hängt stora tunga saker med dessa så ett draperi ska inte vara någon fara.

Som sagt metallexpander av mollytyp är det som håller bäst. Den fördelar ju lasten på en yta på baksidan av takskivan.
Vanliga nylonplugg skapar bara en lite boll bakom och fördelar således lasten på ännu mindre yta.
En drivaplugg sätts ju som en gängad skruv i gipset och belastar således bara den yta som gängorna ligger an mot.
Skivan kan inte bli starkare än vad den är och den bästa infästningen är metallexpandern. (eller fästa i reglarna ovanför...)

Metallexpander finns hos vissa leverantörer även för takgips. dvs tunnare än enkelgips.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.