Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Halland

Gym på "klassiskt" höloft? Bärighet?

Har ett höloft från 1920 talet på ca 8 x 20 meter som jag skulle vilja bygga ett ordentligt hemmagym på.

Bjälklaget i höloftet är grova gamla träbjälkar som ligger på 100 cm mellanrum. De vilar direkt på de tjocka tegel väggarna i stallet under.

De finns även två tjocka bjälkar med flera stöttor under som går tvärs under de andra träbjälkarna.

Det har ju använts till höloft förr vad kan man tänka sig att höet på loftet vägt?

Kan man säga nånting generellt om bärigheten på bjälklaget på ett sådant här loft?

Nån som belastat sitt gamla höloft med liknande belastning?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Spännvidden på reglarna? Reglarnas dimension?
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

3.    länk #3

Spännvidden på reglarna är ca 7 meter och reglarna är minst 20 cm höga och 20 cm tjocka.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Värmland

Antar att det inte är fritt spänn 7m utan att du har en bärlina under bjälklaget mitt i ladugården alt 2 bärlinor
    Löshö väger ca 80 kg/kbm hård pressat ca 150 kg/kbm
    Senast redigerad av larsbj 2012-02-08 18:02

5.    länk #5

Jag har 2 bärlinor under bjälklaget.

6.    länk #6

Men skrev fel på dimensionen den är ca 20x10 cm stående på höjden och bärlinorna är något grövre.

7.    länk #7

Det betyder att om jag antar att du har en snitt höjd till tak på 3m så ryms det 40-50 ton hö vilket också låter rimligt när jag tänker på dom hölador jag varit med och kört in hö på

8.    länk #8

Japp här är en bild på konstruktionen (om än inte den bästa).

9.    länk #9

Du har alltså en 4´´x8´´ cc 1m och spännvidd mellan bärlinorna på ca2,8-3m

Det blir ju ett bjälklag som är betydligt starkare än i ett bostadshus

10.    länk #10

Du menar att spännvidden blir låg p.g.a. bärlinorna?.. Dock som du ser på bilden är stöttorna bara 95x95 i dagsläget.

11.    länk #11

95x 95 är nog tillräckligt.
    I mitt stall som har samma konstruktion står stolparna 3m isär .

12.    länk #12

Ok och vad har du haft för belastning på ditt höloft?

13.    länk #13

Rännet är 8x15 m och den förra ägaren säger att han haft 25 ton där

14.    länk #14

Ok jag kommer ju regla upp cc 60 ovanpå med 45x120 som ytterligare golvbjälklag finns det nåt man kan göra för att förstärka konstruktionen ytterligare?

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Men jag pressar ju 30 ton i bänkpress.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01