5 530 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Gym på "klassiskt" höloft? Bärighet?
Jag med därför jag frågar ang. konstruktionen. Skämt och sidon men visst varje maskin väger ju ca 200 kg + hantlar o.s.v... 
Ja du menar samma längdriktning som bärlinorna ligger? Skall man använda kortlingar emellan 145orna?
Jag har stuvat upp cirka 25 personbilar, de flesta tunga raggarbilar, på mitt loft. Ja, plus en massa övrig bråte.
Hö väger det också, man packade ända upp i tak, i princip.
Hö väger det också, man packade ända upp i tak, i princip.
Loftet på min loge är drygt tio meter i nock. Vid väggen är höjden fyra meter. Visserligen är byggytan större än trådstartarens, men tre meter i snitthöjd låter lågt.larsbj skrev:
Ja i nock är det säkert 6 meter.. Intressant vad fol fyllt sina loft med..
Nu misstolkade du migNorrhyttan skrev:
Utan jag försökte bara konstatera fast vi är många med saker på rännet är intressena olika
Fast det var ju Novisfixaren jag citerade. Eller är ni samma person?larsbj skrev:
Ja, fast i dagens stordrift är det nog, tyvärr, inte så många bönder som har hö på höloftet. Det är knappt någon som kör småbalar längre. Storbalar är tunga och svåra/omöjliga att hantera på transportband, och traktorerna idag för klumpiga för att köra upp på loftet.larsbj skrev:
Då blir det tomtar som jag som tar över, och fyller på med allehanda skrot. Eller bygger världens fränaste hemmabio (gammal dröm som aldrig förverkligas)! :wow:
Jag syftade minst lika mycket på mig själv som på nån annan undra vad den som byggde mitt loft år 1920 skulle säga om att höloftet ska bli ett gym..
Skulle behöva era åsikter om en ny fråga som dykt upp. En del av bjälkarna som bär upp det gamla höloftet är lite småhåliga av mask eller liknande och även lite "smuliga" på ytan om man slår med yxa på dem. Lite längre in är dem dock stumma och hårda. Måste dessa förmodligen bytas ut?
Kan inte nån försök ge mig en hint om hur illa det är om VISSA av bjälkarna har "lite" små maskhål och "smular" på ytan om man slår med hammaren hårt på dem, inuti verkar de dock ordentligt solida? Hur dåliga måste de vara för att de skall bytas ut helt? De är som tidigare nämnts 100x200mm. Bärlinorna är i betydligt bättre skick.
Att byta ut samtliga reglar är inget alternativ då det blir för dyrt.
Finns det nåt sätt att förstärka en lite sämre regel?
Tack på förhand!
Att byta ut samtliga reglar är inget alternativ då det blir för dyrt.
Finns det nåt sätt att förstärka en lite sämre regel?
Tack på förhand!
Klicka här för att svara