Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Halland

Jag med därför jag frågar ang. konstruktionen. Skämt och sidon men visst varje maskin väger ju ca 200 kg + hantlar o.s.v...

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Värmland

Det enda är väl isf att punktbelastningen blir högre än med hö men reglar du med 145or i kors med bjälkarna så har du eliminerat den risken.

3.    länk #18

Ja du menar samma längdriktning som bärlinorna ligger? Skall man använda kortlingar emellan 145orna?

4.    länk #19
    Norrhyttans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Dalarna

Jag har stuvat upp cirka 25 personbilar, de flesta tunga raggarbilar, på mitt loft. Ja, plus en massa övrig bråte.
    Hö väger det också, man packade ända upp i tak, i princip.

5.    länk #20
    Norrhyttans avatar

Det betyder att om jag antar att du har en snitt höjd till tak på 3m så ryms det 40-50 ton hö vilket också låter rimligt när jag tänker på dom hölador jag varit med och kört in hö på
    Loftet på min loge är drygt tio meter i nock. Vid väggen är höjden fyra meter. Visserligen är byggytan större än trådstartarens, men tre meter i snitthöjd låter lågt.

6.    länk #21

Ja i nock är det säkert 6 meter.. Intressant vad fol fyllt sina loft med..

7.    länk #22

Ja i nock är det säkert 6 meter.. Intressant vad fol fyllt sina loft med..
    Man kan väl säga att alla har sina tomtar på loftet

8.    länk #23
    Norrhyttans avatar

Intressant vad fol fyllt sina loft med..
    Den enda som skrivit vad som förvaras på loftet är jag, så jag antar att det var mig du menade. Om du tycker att entusiastbilsförvaring är "intressant" så kan du inte tittat in i många logar, lador och loft i landet.

9.    länk #24

Den enda som skrivit vad som förvaras på loftet är jag, så jag antar att det var mig du menade. Om du tycker att entusiastbilsförvaring är "intressant" så kan du inte tittat in i många logar, lador och loft i landet.
    Nu misstolkade du mig för det första handlar hela tråden om att en person tänker fylla loftet med gym utrustning dessutom inkluderade jag mig själv då jag har tre uthus med det jag tycker är bra och ha saker, allt från hästar o snickerimasiner till båtformar och saabdelar.

Utan jag försökte bara konstatera fast vi är många med saker på rännet är intressena olika

10.    länk #25

Det finns tom en utrotningshotad grupp som kallas bönder som använder rännet att ha hö på man använder då höpress istället för bänkpress

11.    länk #26
    Norrhyttans avatar

Nu misstolkade du mig
    Fast det var ju Novisfixaren jag citerade. Eller är ni samma person?
    Det finns tom en utrotningshotad grupp som kallas bönder som använder rännet att ha hö på man använder då höpress istället för bänkpress
    Ja, fast i dagens stordrift är det nog, tyvärr, inte så många bönder som har hö på höloftet. Det är knappt någon som kör småbalar längre. Storbalar är tunga och svåra/omöjliga att hantera på transportband, och traktorerna idag för klumpiga för att köra upp på loftet.
    Då blir det tomtar som jag som tar över, och fyller på med allehanda skrot. Eller bygger världens fränaste hemmabio (gammal dröm som aldrig förverkligas)!

12.    länk #27

Jag syftade minst lika mycket på mig själv som på nån annan undra vad den som byggde mitt loft år 1920 skulle säga om att höloftet ska bli ett gym..

13.    länk #28

Skulle behöva era åsikter om en ny fråga som dykt upp. En del av bjälkarna som bär upp det gamla höloftet är lite småhåliga av mask eller liknande och även lite "smuliga" på ytan om man slår med yxa på dem. Lite längre in är dem dock stumma och hårda. Måste dessa förmodligen bytas ut?

14.    länk #29

Kan inte nån försök ge mig en hint om hur illa det är om VISSA av bjälkarna har "lite" små maskhål och "smular" på ytan om man slår med hammaren hårt på dem, inuti verkar de dock ordentligt solida? Hur dåliga måste de vara för att de skall bytas ut helt? De är som tidigare nämnts 100x200mm. Bärlinorna är i betydligt bättre skick.

Att byta ut samtliga reglar är inget alternativ då det blir för dyrt.

Finns det nåt sätt att förstärka en lite sämre regel?

Tack på förhand!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01