Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Chrissofswedens avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Ålder: 25
    Län: Dalarna

Fixar jag att putsa denna?

Jag tänkte putsa denna, tror ni jag fixar det utan att flytta kaminen? Det är i min sommarstuga.

Har aldrig putsat förut kan väl vara värt att nämna.. och ursäkta bilden, men det var den enda jag kunde hitta som var duglig på "muren" bakom. Den är gjord i lättbetong.

/Christian
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2571.jpg
Visningar:	24
Storlek:	98.8 KB
ID:	57240  

2.    länk #2
    Chrissofswedens avatar

Vill ni får ni gärna ge några handfasta tips också, om det går att putsa vill säga.

/C

3.    länk #3
    Chrissofswedens avatar

Someone?

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland

Tror jag blir för trångt speciellt vänster om kaminen.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten

Tyvärr tror jag tom ett proffs skulle tycka det svårt att putsa tajt bakom en kamin, med fullgott resultat. Jag har som nybörjare valt att putsa motsvarande skyddsmur hos mig med gipsputs, lättarbetat och kan rekommenderas.

Läckra väggar, by the way.

6.    länk #6
    Chrissofswedens avatar

Här ser man lite bättre hur mycket plats det är. Samma avstånd bakåt som åt sidan.

Fortfarande för tajt? Man kan säga att jag blev lurad in i detta... så jag har inte satt mig i denna position själv. Helst vill jag försöka slå det lite med granris så att jag får en lite ojämn look som back in the days. Men så kanske man inte gör??

Men så går det när man inte tar in offerten på papper...

Om det inte går att putsa så blir det till att gjuta skivor i betong och ställa dit..

/Christian

7.    länk #7
    Dalbotöss avatar
    Moderator Medlem: Sep 2009
    Län: Dalsland

Kan du inte vira in kaminen i någon sorts plast för att skydda den mot stänk?

8.    länk #8
    ronolos avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

20 cm fritt? jag tror det funkar.

9.    länk #9
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

du fixar det. testa även med spackelspadar.
    du kommer lösa det

10.    länk #10
    Chrissofswedens avatar

Alternativ #2 är väl att gipsa in skiten och sen måla med färg + korn i (strukturmedel). Men man vågar kanske inte sätta en gipsskiva bakom spisen? Jag tänker främst på pappen, även om man målar den.

Synpunkter?

11.    länk #11
    Chrissofswedens avatar

Oj, här svarar ni snabbt. Jo, men det är ca. 20cm bakom. Man når i alla fall till alla delar utan större problem.

Då provar jag att putsa

12.    länk #12
    Chrissofswedens avatar

Då ska jag bara leta reda på hur jag putsar

13.    länk #13
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

spackla och sedan skruktur färg. ingen gipsksiva isåfall

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: May 2007

Det var ju betydligt mer plats än det såg ut som på första bilden. Det där är absolut inga problem med gipsputs och borde inte ens vara några problem kc-puts.

15.    länk #15
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Verkar vara en trevlig stuga!
    Tyvärr kan jag inte ge några råd ang putsning, är putsanalfabet tyvärr.
    Sen, den dumma frågan, varför putsades det inte innan kaminen kom på plats?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01