Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Chrissofswedens avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Ålder: 25
    Län: Dalarna

Vad är det för skillnad på gipsputs och KC-puts?

Fotografen: Jag bad om en offert som inkluderade allt. Den skulle kort och gott vara färdig för provtryckning. Tydligen ingick inte muren i hans pris, trots att det var småsummor i sammanhanget. Enligt mig räknas inte den där som "färdig för provtryckning" eftersom muren saknades. Han ville dessutom inte mura efteråt... så visst, jag får skylla mig själv som inte tog papper på det. I försvar så var det mitt första "offertarbete" på stugan.

Offerten låg på 32tkr för installation och rökrör. Den slutade på 33tkr utan mur.

2.    länk #17
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Sicken j-la slingerbult...ja provtrycka går ju utan mur bakom, men inte elda...

3.    länk #18
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland

Gipsputs applicerar du som vanligt spackel medan kc puts helst skall slängas på. Fast det går att spackla ut kc putsen också med något sämre vidhäftning. Ingen profs på puts, bara undersökte lite olika putsalternativ i höstas när jag själlv skulle ha puts.

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Jag skulle ha gjort som följer. Täck kaminen med plastsäckar och tejp. Likaså golvet. Sedan på med gipsputs (Gypsum) som du drar ut med en vanlig bredspackel. Om lättbetongstenarna är jämna behöver du inte ha så tjockt lager puts, typ 5 mm. Enklast är att få en grov yta och då tar du en stor pensel doppar den i vatten och penslar "i kryss" i den blöta gipsmassan över hela ytan. Låt torka, klart.

5.    länk #20
    Chrissofswedens avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Ålder: 25
    Län: Dalarna

Tack, det var en bra beskrivning, precis vad jag behövde. Jag ska nog köpa en till sten och prova din teknik på.

/Christian

6.    länk #21
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Jag är amatör men har putsat/slammat enorma ytor med denna teknik. Det är enkelt. Ta en lecasten eller en lättbetongskiva och träna på som du säger.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01