Senior medlem
Medlem: Aug 2008
Ålder: 25
Län: Dalarna
Vad är det för skillnad på gipsputs och KC-puts?
Fotografen: Jag bad om en offert som inkluderade allt. Den skulle kort och gott vara färdig för provtryckning. Tydligen ingick inte muren i hans pris, trots att det var småsummor i sammanhanget. Enligt mig räknas inte den där som "färdig för provtryckning" eftersom muren saknades. Han ville dessutom inte mura efteråt... så visst, jag får skylla mig själv som inte tog papper på det. I försvar så var det mitt första "offertarbete" på stugan.
Offerten låg på 32tkr för installation och rökrör. Den slutade på 33tkr utan mur.
Senior medlem
Medlem: May 2007
Län: Västra Götaland
Gipsputs applicerar du som vanligt spackel medan kc puts helst skall slängas på. Fast det går att spackla ut kc putsen också med något sämre vidhäftning. Ingen profs på puts, bara undersökte lite olika putsalternativ i höstas när jag själlv skulle ha puts.
Jag skulle ha gjort som följer. Täck kaminen med plastsäckar och tejp. Likaså golvet. Sedan på med gipsputs (Gypsum) som du drar ut med en vanlig bredspackel. Om lättbetongstenarna är jämna behöver du inte ha så tjockt lager puts, typ 5 mm. Enklast är att få en grov yta och då tar du en stor pensel doppar den i vatten och penslar "i kryss" i den blöta gipsmassan över hela ytan. Låt torka, klart.