Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: stockholms län

Spackla kapade gipsskivor?

Jag kapade renoveringsgipsskivorna på längden för att enklare få hem dem i bilen.
    Nu har hjälpen jag lejde för att sätta upp skivorna satt dem bredvid varandra utan mellanrum i skarven och utan att hyvla en fasad kant på dem.
    Hur ska jag nu spackla detta på ett snyggt sätt?

2.    länk #2
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

du tar fram gipskniv gör en fasad kant. när dom sitter där

3.    länk #3

Det var ett bra förslag, tack. Jag försöker med det.

4.    länk #4
    SBH

handskar på och stå så du ej ramlar

5.    länk #5

förstås, tack för omtanken.

6.    länk #6
    SBH

jupp. men ska ha det bra när bygger å inte skada sig. man har bara en kropp.
    hoppas du får skarverna fina.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: Skåne

Men herregud!! Gipsen är tryckt i kanterna för att du ska lägga remsan där, utan att få en "bula"!!! Ett släp brukar man kunna hyra för en överkommlig peng..tom låna gratis på bygghandeln!

8.    länk #8
    SBH

nu är gipsen kapade. läs lite först

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: May 2010
    Län: östergötland

Men herregud!! Gipsen är tryckt i kanterna för att du ska lägga remsan där, utan att få en "bula"!!! Ett släp brukar man kunna hyra för en överkommlig peng..tom låna gratis på bygghandeln!

Sen har väl inte alla en dragkrok på bilen..

Vet inte om man verkligen behöver fasa kanterna egentligen.

Sätt glasfiber eller pappersremsa och spackla ut 15-20 cm på varje sida så ser man det inte vid tapetsering iaf.

10.    länk #10
    SBH

man får en starkare "fog" om du skär kanterna.
    dålig spackling ser du vad du än använder färg eller tapet

11.    länk #11

man får en starkare "fog" om du skär kanterna.
    dålig spackling ser du vad du än använder färg eller tapet

Nja, lättare att fuska med tapet än om man målar..

12.    länk #12
    SBH

fuska finns ej hos mig

13.    länk #13

fuska finns ej hos mig

Haha.. Det som är tipptopp hos någon kan vara fusk hos någon annan, så det är ju relativt

Sorry för OT

14.    länk #14
    SBH

det förstås. det stämmer

15.    länk #15

Tack, jag vet. Jag hade inte dragkrok eller tackräcke och ville ha hem skivorna. Nu sitter de på väggen, lite klumpigt uppsatta och min fråga gällde att göra det bästa av situationen.
    SBH gav ett hyggligt svar som jag tänker försöka följa. Väggarna skivorna täcker sitter i en sommarstuga där det inte gör så himla mycket om det syns nån skarv här och där.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen