Forumgud
Medlem: Nov 2008
Län: VästraGötaland
söker lösning på gles för innertak.
I stort hela huset fick 2"4 virke som gles för gipsinnertaken
Men badrummet har jag andra planer för...
I badrummet ska jag använda Huntonit 11x300x1220mm
Fiberoptik ska borras och monteras vid montering av varje skiva.
Problem 1: Söker då lösning som innebär minimalt med gles för att få en jämn stjärnhimmel utan kunna ana var glesen befinner sig.
Problem 2: Då en extra gles behövs så kommer det bygga ner takhöjden förmycket. därav behöver jag annan grund än 2"4.
Bilden illustrerar egentligen ett färdigställt rum, men för få lite illustration vad jag försöker beskriva i text.
Funderar på att byta 2"4 mot tunnaste brädorna... Sen bara ha korta bitar just där jag kommer behöva nypa fast innertaket. På så vi kan jag dra fibertrådar på fler ställen och komma ifrån att man kan räkna ut var det går gles...
Jag vet att det är off topic, men varför har du 2"4 som gles? Alltså 45 mm x 95 mm?
Jo nu när du ställer frågan så får jag ett svagt minne att det var för att få samma höjd på det nya innertaket såsom den gamla var.
Det gamla var tjockare papphistoria (och tunnare myskogles) och nu blev det tunnare gips. För slippa att det skulle bli bekymmer med väggskivor eller att jag skulle gå runt och tänka på detta så tog vi det virket som tur nog fick rätt sluthöjd.
Eller så var det bara för att kunna ha apparatdosorna i taket.. minns inte..
Det blev rätt iaf med både dosorna och takhöjden.
Strunta i fiberoptiken, du kommer ändå ångra dig om 5 år när det blivit omodernt.
Såga klossar ca 70x70 mm av 19-22mm spånskiva (golvspånskiva?) eller ännu tjockare om det behövs.
Sen när du har borrat fast dina fibrer så märker du med penna lämpliga ställen att fästa huntonitplattan, dvs längs plattans spontade kant, max cc 100 men inte där en fiber ska sitta då.
Så skruvar/spikar/limmar du fast klossarna här och monterar slutligen plattan.
Har du inget att skruva/spika/limma klossarna i så får du börja med att lägga glespanel i cc300.
Strunta i fiberoptiken, du kommer ändå ångra dig om 5 år när det blivit omodernt.
Tror du det? Jag hade ju onekligen sparat mycket tid och pengar iaf. Fast gett mig fasen på att det ska bli riktigt pimpigt-ala-sjörövargrotta med svart golv och tak med massa svartsten-klädda saker och inbyggt akvarium osv.. hehe.. vågat... men tänk vad damerna kommer bli till sig.. bara köpa piratkläder också...
Forumgud
Medlem: Nov 2008
Län: VästraGötaland
När man fäster sånt "riktigt" innertak... var drar man skruven/spiken då.. kortsida och långsida på de tunnare delarna som nästa skiva sen låser sig fast på? Känns som risk för svikt.... jämfört mot alla de skruv man har på gipsskivorna..