Jag har bilat upp ca 3kvm källargolv där det varit en gammal toalett. Hålet har jag gjort ca 50cm djupt och vi skall göra en tvättstuga där. Det skall bli vattenburet värmegolv när det är klart.
Fråga ett.
När jag var klar med bilningen och utgrävningen så hade det samlat ca 0,5kcm stor vattenpöl och och ca 3cm djup. Detta tog marken hand om av sig själv och på ca 3dygn hade allt vatten försvunnit av sig själv, utan hjälpmedel. Är det normalt att det blir vattensamlingar när man bilat upp och grävt ut?? (Det är första gången jag gör detta)
Fråga två.
Jag har några hantverkare som skall hjälpa mig att dra om rören och tillikaså att kakla. De tycke jag skulle lägga lecakulor längst ner i hålet. Blir lite fundersam, det är väl bättre att lägga singel? Det har väl en bättre kapillärbrytande funktion än lecakulorna? (Har jag läst mig till).
Vore tacksam om ngn kunde beskriva hur man tycker jag skall gå tillväga och vilka lager jag skall ha i hålet. Är som sagt ca 50cm djupt och det skall in golvvärme med.
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2010
Län: Stockholm
Leca eller singel funkar bra som utjämning både och (de lecakulor jag sett är iaf kapillärbrytande, men har hört att inte alla är det). Sen skulle jag köra 100mm isodrän + 100mm cellplast, sen gjuten kaka med armering och slang för golvvärme.