Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Jönköping

Veranda på gaveln

Jag behöver hjälp med hur jag ska utföra ett verandabygge på mitt hus. Entrén är placerad på gaveln av huset och det som jag är osäker på är hur jag ska ansluta taket till husgaveln. Verandan kommer att byggas på två betongplintar i framkant och mot en fastskruvad regel i husgrunden. Huset har traditionell brädfodring med ribbor.
    Jag har tagit del av Beijers små broschyrer där de har en version av veranda, men den lösningen tycker jag inte är bra. Jag vill inte fästa verandataket i fasadbrädorna utan mera rejält i regelverket. Fasadbrädorna ska kunna bytas ut vid behov utan att verandan behöver rivas eller lossas.
    Någon i byggbranschen som kan delge sin kunskap och helst lite skisser/ritningar på lösningar.

2.    länk #2

Kom igen nu gubbar....!!!
    Finns det verkligen ingen som har erfarenhet av att bygga en veranda på en husgavel? Om inget proffs finns, så kanske någon glad amatör har gjort, eller varit med om något liknande. Men jag vill inte ha gissningar,utan reella idéer.

3.    länk #3
    gadebergs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2006

Jag har gjort som du. Sågade ut i panelen, tog bort panelen på isidan av verandan drog dit en "fusktakstol" på husväggen. Får ju samma funktion som den du sätter för golvet. Sen råspont och tegel. Efter det pillade jag in en plåt under panelen som sticker ut över taket
    Dålig på att förklara. Kanske bilder hjälper. Annars får du fråga mera.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Hur fäste du panelbrädorna vid de nya avsluten, stack du in en annan regel under dem?

En annan sak, bygga inte verandan så bred att takutsticket kommer utanför husets gavel, det ser fördjävligt ut!

5.    länk #5
    gadebergs avatar

[QUOTE=Kurtivan;1460497]Hur fäste du panelbrädorna vid de nya avsluten, stack du in en annan regel under dem?
    QUOTE]

Menar du dom jag sågade av ovanför taket?

Jag hade turen att det stämde med befintliga reglar. Det blev som mest 35cm från en regel till avslut

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Ja, jag menade dem.

7.    länk #7

Är det "fusktakstolen" som syns på bilderna? Hur fäste du dem i väggen? Spikade du sedan panelbrädorna tätt emot fusktakstolen även på utsidan av fotbrädan? Hur långt lät du plåten gå ut i sidled? Har du en takränna på verandetaket där nu? Kanske du har en bild på det färdiga resultatet eller möjligen kan ta en.....

8.    länk #8
    gadebergs avatar

Jag drog dit med med skruv i befintliga reglar.
    Anledningen till att jag plockade bort min panel var att jag ska ha annan panlel på verandan. Tänker man ha samma panlel räcker det ju bara med att plocka bort läkten.

Hittade lite gamla bilder från bygget

9.    länk #9

Fina bilder. Sista bilden ser man hur du avslutat plåten. Jag vill inte skruva i panelen och på så vis låsa panelbrädorna bakom verandans tak, i händelse av att man vill / behöver byta ut dem någon gång. Tyvärr har jag en isoleringsskiva som ligger utanför reglarna. Spikläkten är spikad i reglarna med en rund distanshylsa genom isoleringen. Det blir väl till att skära ut i isoleringen och spika en kloss först i regeln tror jag, eller...?
    Hur gjorde du med underlagspappen in mot husväggen? Har du en 3-kantslist först som du lagt pappen på och har du dragit upp pappen innanför panelbrädorna?
    Hur har du gjort med fotbrädan på verandan? Går den stumt mot huspanelen eller har du sågat till panelen så den passar mot fotbrädan?
    Detta blev visst lite många och knepiga frågor. Lite svårt ibland att formulera vad man egentligen menar. hoppas du förstår, annars frågar jag igen....

10.    länk #10
    gadebergs avatar

Min panel är inte låst. Efter näst sista bilden så körde jag med cirkelsåg på panelen utmed taket. Panelen går inte nedanför plåten. På insidan av taket hade jag adlrig någon trekantslist utan bara vek upp pappen mot befintlig husvägg. Fotbrädan går emot befintlig husvägg och panelen är sågad efter den. Syns om du tittar noga på bild två.

11.    länk #11

Hur blir det där plåten slutar nere vid takrännan, är det ingen risk att regnvatten kan tränga in på insidan av panelbrädan där? Eller har du tätat med någon byggsilikon e.dyl?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01