Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2010
    Län: östergötland

Byta ut fuktskada (Bilder)

Hej.

Vid renovering av vardagsrum upptäckte vi att fönstret troligtvis läcker in i vägg.
    Spånskivan var lite blöt i ett hörn så ag tog bort den för att ändå byta ut mot gips, Utsidan har stående panel och nån form av masonit board som vindskydd, denna känner man är fuktig.

Fuktmätaren slår ut på rött..

Se bifogade bilder, vad jag kan se har mögel bildats i de två övre hörnen under fönstren.

Kan man anta att detta kommer att torka upp om jag fixar tätningen på fönstret?

Fönstrena är stora partier 2 glas som sitter dit med någon form av trälist och någon tätning bakom.

Kan jag täta om detta nu (-5 grader) eller måste man vänta tills det blir plusgrader?

Och hur kan jag torka upp virket? För jag vill ju inte bygga in fuktskadan.

Sen det där med plast och gamla hus, räcker det att köra dit vindpapp istället för plast?

Vindpapp på båda sidor?

Tacksam för svar.

Säg till om det är någon mer info som behövs.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2012-01-30 14.24.17.jpg
Visningar:	10
Storlek:	132.9 KB
ID:	57072  

Namn:	2012-01-30 14.24.32.jpg
Visningar:	8
Storlek:	88.6 KB
ID:	57073  

Namn:	2012-01-30 14.24.51.jpg
Visningar:	11
Storlek:	99.0 KB
ID:	57074  

Namn:	2012-01-30 14.25.30.jpg
Visningar:	13
Storlek:	111.2 KB
ID:	57075  

Namn:	2012-01-30 14.25.51.jpg
Visningar:	9
Storlek:	88.1 KB
ID:	57076  

Namn:	2012-01-30 14.26.23.jpg
Visningar:	6
Storlek:	49.4 KB
ID:	57077  

Namn:	2012-01-30 14.25.45.jpg
Visningar:	7
Storlek:	83.8 KB
ID:	57078  

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Det ser ut som om det är 3 lika vita stolpar på bild 4 men bara den i mitten som trät/fasaden är skadat under. Är det något ovanifrån som gör det extra utsatt?

3.    länk #3

Hej. Ett stag till markiserna sitter där.

Men låter lustigt om det skulle vara den som är boven i dramat?

Jag tror mest på att det är dåligt tätat på fönstret. Vatten regnar därpå och letar sig in och imellan ytter/innervägg.

4.    länk #4
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

är ju igen byggt med ett fönster. å dom har misslyckats med att få det tät.
    köp mögeltvätt om du ej vill riva mera. gärna något långvarigt mögelmedel.
    öka värmen och fixa eventullt en avfuktare.

5.    länk #5
    Elkluddes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Halland

det är nog läge att ta bort panelen på utsidan oxå så det får lufta ut där
    sätt ingen plast använd i stället förhydningspapp
    Så kan det oxå bli

6.    länk #6

Tack för era svar.

Det blir nog att byta ut de skadade delarna.

Frågan är om jag ska fixa detta direkt eller om jag ska vänta till våren kommer med lite varmare väder.

Täta fönstret måste jag ju göra omgående så vad funkar temporärt till detta nu när det är kallt?

/Johan

7.    länk #7
    Elkluddes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Halland

Vänta till vårvärmen kommer Täck med masonit då kan det bli lite luft spalt emellan
    iofs kan man lossa panelen lite redan nu så det luftar ut
    Så kan det oxå bli

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2005

Jag skulle byggt färdigt invändigt med ny isolering, plastfolie och gips. Tvätta först de skadade delarna med fungicid. Låt torka. Täta vid fönstren utifrån med någon fogmassa som funkar i rådande temperatur.

Ta bort panelen till våren och kolla in du fått bukt med läckaget. Byt då också asfaboarden mot något intressantare material.

Luktar det?

9.    länk #9

Nä det luktar inget tycker jag.

Det mesta har torkat upp nu känns det som då jag tog bort spånskivan och isoleringen.

Syllen (heter den så den som är längst ner?) är fortfarande fuktig dock.

Ska fixa en fläkt i morgon och hjälpa till upptorkandet med så får vi se.

Sambons morbror ska komma och kolla också, han är snickare så får vi ser hur det fortskrider..

Tack för alla svar.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01