Junior medlem
Medlem: May 2010
Län: östergötland
Byta ut fuktskada (Bilder)
Hej.
Vid renovering av vardagsrum upptäckte vi att fönstret troligtvis läcker in i vägg.
Spånskivan var lite blöt i ett hörn så ag tog bort den för att ändå byta ut mot gips, Utsidan har stående panel och nån form av masonit board som vindskydd, denna känner man är fuktig.
Fuktmätaren slår ut på rött..
Se bifogade bilder, vad jag kan se har mögel bildats i de två övre hörnen under fönstren.
Kan man anta att detta kommer att torka upp om jag fixar tätningen på fönstret?
Fönstrena är stora partier 2 glas som sitter dit med någon form av trälist och någon tätning bakom.
Kan jag täta om detta nu (-5 grader) eller måste man vänta tills det blir plusgrader?
Och hur kan jag torka upp virket? För jag vill ju inte bygga in fuktskadan.
Sen det där med plast och gamla hus, räcker det att köra dit vindpapp istället för plast?
Det ser ut som om det är 3 lika vita stolpar på bild 4 men bara den i mitten som trät/fasaden är skadat under. Är det något ovanifrån som gör det extra utsatt?
Forumgud
Medlem: Mar 2011
Län: norrbotten
är ju igen byggt med ett fönster. å dom har misslyckats med att få det tät.
köp mögeltvätt om du ej vill riva mera. gärna något långvarigt mögelmedel.
öka värmen och fixa eventullt en avfuktare.
Jag skulle byggt färdigt invändigt med ny isolering, plastfolie och gips. Tvätta först de skadade delarna med fungicid. Låt torka. Täta vid fönstren utifrån med någon fogmassa som funkar i rådande temperatur.
Ta bort panelen till våren och kolla in du fått bukt med läckaget. Byt då också asfaboarden mot något intressantare material.