Jag har börjat ett projekt att öppna upp en tidigare stängd U-trappa.
Jag började lossa sättsteget på det svagaste steget i nedre svängen för att känna hur det kändes. Och det visade sig att steget började svikta alldeles för mycket. Jag funderar därför på om det finns några bra sätt stärka upp det eller om jag får sätta tillbaka sättstegen och spänna upp trappan igen.
Planstegen är totalt 30mm tjocka och är en laminatkonstruktion med stavlimmad kärna på 25mm och ytskikt i vad som ser ut att vara massivträ/faner på 2-3mm tjoklek vardera.
Just nu lutar jag åt att såga ut steg i 12 eller 15mm ekplywood och limma uppepå. På så vis får jag ett nytt snyggt ytskikt och en förstärkning på samma gång. Har räknat på nedböjningen och med 100kg punktbelastning mitt på steget kommer denna operation minska nedböjningen från 9mm till ca: 2mm. Då har jag räknat på en E-Modul på 9 GPa och ett homogent tvärsnitt.
Det är nu vi kommer till frågan. Kommer jag att få sådan styrka i limningen att jag får den förstärkning jag förväntar mig genom att göra som jag beskriver ovan. Eller finns det andra smartare sätt?
En följdfråga är vad som är styvast. Plywood eller Massivt? Ply borde vara svagare tycker jag eftersom man kompromissat bort styrkan i ena fiberriktningen till förmån för vunnen styrka i den andra. Men jag vet inte.
Som förtydligande avser jag limma förstärkningen uppepå befintlig steg och ja planerar inte låta förstärkningen gå ut i vagnstycket.
Tack på förhand,
David
Senast redigerad av David_Berglund 2012-01-29 18:37
Jag har förstått att 30mm är ganska normalt och har oxå reagerat på att det sviktar mycket.
Den uppmätta nedböjningen är ca: 3mm vid 80kg belastning.
Siffran 9mm kom från den teoretiska beräkningen som oxå utgick från en generell bredd på 300mm på steget och en länge på 1400. Syftet med beräkningen var mest att få en uppfattning om vilken förväntad relativ skillnad jag kunde förvänta mig. Måttet 1400 är dessutom i "spetsen", det är 1200 på trappnosen. Det verkliga steget är dessutom lite mera komplicerat än den teoretiska jämförelsen eftersom det är ett hörnsteg med va: 450mm i ytterändan och bara 60mm anslutande bredd mot innervangen.
Tanken är en budgetrenovering och helt nya steg skenar iväg för mycket känner jag. Finns det inget alternativ så blir det nog att köra täckt igen.
Ang. klumpigt är det väl ganska vanligt med 40mm-steg så 42-45 kan väl inte vara så farligt.
Är min lösning helt förkastlig?
Senast redigerad av David_Berglund 2012-01-29 19:02
Har pratat en del med en lokal finsnickare idag och slutsatsen blir att såga plansteg i 18mm limfogskiva i ek och limma dit uppepå befintliga. Då får jag på samma sätt som med plywooden ytskiktet på köpet men det blir ännu starkare samt oxå billigare. Om någon är intresserad kan jag lägga upp ett par bilder på processen.
Kom gärna med mera åsikter om lösningen. En weekend i Åre ligger mellan nu och byggstart så de finns ännu möjlighet att tänka om.