Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: västra götaland

Hjälp med ritning

Finns det någon snickarkunnig som kan hjälpa mig att göra en ritning av hyllan på bifogade bild? Hur tror ni "konsolerna" är fästa? Har man tagit ut hål för konsollerna i hyllplanen så att det inte blir ett mellanrum mellan hyllplan och vägg? Vad tror ni? Vilka dimensioner kan vara lämpliga? Den ser ju väldigt massiv ut, blir den inte väldigt tung och hur ska man då fästa den ordentligt i väggen? Vi vill ha porslin och glas på den, kanske också en mikro.
    Bifogade filer Bifogade filer

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Nov 2008
    Län: VästraGötaland

Bilden är väldigt liten.
    Hyllan ser väldigt enkel ut.
    Jag hade ju gjort den på annat sätt.

Anar att stöttorna för hyllorna egentligen är lite mindre.. Sen att allt är lite rundat och finmålat. inte vassa 90graders brädor.

Min tolkning utav den dåliga bilden blir något i stil med följande:

Obs, jag ser redan nu att jag missat: 1) hyllskivan ska sticka utanför en bit på sidorna... 2) troligen urjackade vid reglarna så hyllskivorna går ända in mot väggen.
    Dessvärre har jag stängt ritprogrammet utan att spara.

Usch jag skäms för mitt bidrag som i efterhand inte stämmer alls, men det kanske lockar andra att rita lite också.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	enkel-hylla.jpg
Visningar:	4
Storlek:	53.6 KB
ID:	57108  

Senast redigerad av Yrrol 2012-01-31 20:03

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: västra götaland

Tack ändå! Började tro det var en otroligt korkad fråga eftersom ingen svarade. Det kanske det ändå är men det jag var mest ute efter var hur man får den ordentligt hållbar när man har s a s konsoller som sticker rakt ut foch som inte har något stöd under. Om ni förstår vad jag menar...

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Nov 2008
    Län: VästraGötaland

Nog mest att det bara var svårt att se bilden.
    Anar att du gillar det lite äldre lantliga. Annars finns ju lättjobbade metall-lösningar.

Det finns ju färdiga trä-vinklar som säkert är finare formade än klossar.
    1) Välja hur konsollerna ska seut. Typ åka och kika på i en virkes butik.

2) Hitta ett virke till de långa reglarna som matchar konsollerna.

3) Mäta upp var hyllan ska hamna på regeln. Förborra 1-2 små hål i regeln (undvika att det spricker). monteringslim mellan konsoll och regel. Skruv bakifrån för att det ej ska synas framifrån.

4) förborra reglar. använda rätt skruv beroende på vad för vägg hamnar på.

5) måtta, göra hyllskivor, limma fast dessa på konsollerna.

*) eventuellt målat allt för montering på vägg.

(brukar limma fast fönsterbrädor och hyllstöd i dåliga garderobsstommar så *monterings*lim och ev. små skruv håller bra)

Så.. Har man bara en färdig idé hur den ska seut och vilka virken man tänkt använda så är det nog inga problem att få det att hålla.

Ritningar är lätt, bara man vet mått
    Senast redigerad av Yrrol 2012-01-31 21:41

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01