...det vill jag inte så därför tänkte jag kolla om någon kan ge mig ett "go" att börja såga.
Vill alltså ha mer rörelsefrihet på vinden när jag ska dra FTX
Grönt någon form av balk, går inte hela vägen så känns onödig?
Rött någon "pinne" upp till takstolen kan knappast hjälpa något (då borde det finnas till varje takstol)?
Blått: Råspont som någon inte orkade ta bort när huset byggdes, var väl lättare att lägga dit hela vägen?
Senior medlem
Medlem: Nov 2011
Län: Halland
Den gröna balken är nog det enda som du inte kan ta bort.Du har förmodligen takkupa som är uppstagad med dessa. Det behövs när man har kapat någon takstol.Råsponten har man bara låtit sitta och pinnen i rött är nog inget att bry sig om.
En ny bärande fråga.
Kan man typ sätta en horisontell regel nedanför (hade tänkte göra ventilen större och mer centrerad) Det är alltså insidan på ett trähus med tegelfasad som ni ser.
Håller på och tar bort matjord och en typ 20 cm hög cementad stenmur för att fixa en parkeringsplats på tomten. Verkar dock som att under denna så är det extra mycket cement(mer än man kan tycka vara brukligt för att hålla muren på plats).
Kan detta har någon koppling till pelaren som håller upp en balkong (som inte syns på bilden) eller är det bara så att man gjorde bra fundament även till låga murar förr i tiden. Känns som att fundamentet precis under pelare borde räcka (verkar vara gjutet först)