Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    onvilles avatar
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Västra Götaland

Foga om skorstren

Är det någon som har koll på vad det ungefärligen kostar att foga om en skorsten?

Huset har två våningar och plåttak.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: Stockholm

Det finns två huvudsätt att täta en skorsten, med insatsrör eller med glidgjutning. Båda metoderna kostade i runda slängar 2000 kr per meter för ett par år sen när jag gjorde det i en lägenhet i Stockholm, (det var 8 meter upp till taket och det kostade 16000 har jag för mig...)

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: Skåne

Jag murade om skorstenen ovanför tak (knacka ner stenen och mura upp igen med ny), hade stenen sedan tidigare.

Glidgjutning ca 24m 3*8m

Putsade med sto's system med nät e.t.c hela utvändiga skorstenen.

Gjöt en ny krona på typ 150kg.

Detta gick på strax under 3000kr, inte räknat med ställningen samt att jag gjorde allt själv och köpte keramiskt bruk billigt på nätet.

Kanske ger dig lite info.

Dock är frågan, ska du foga om skorstenen för att stenen är lös eller för att pipan är otät ?

4.    länk #4
    onvilles avatar
    Nykomling Medlem: Jul 2009

Vad jag kan förstå är pipan tät men skorstenen behöver fogas om.

Dessutom har ytskiktet flagnat? Färg?. på murstocken i en garderob. Dessutom föreslog sotaren att jag skulle mura igen en sotlucka på vinden.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011

Aha, då missförstod jag frågan. Om det bara är lite fog som behövs så är det nog inte så dyrt.

6.    länk #6
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38

Rent generellt kan man säga att behövs det fogas om så är det dags att mura om. Det går att förlänga det några år med omfogning men bruket i fogarna är urlakat.

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Du menar väl foga om den biten som är ovan tak? Det borde inte vara så dyrt. Man kratsar ut fogen en bit (typ halva stenen) och trycker in ny.

8.    länk #8
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Om det gäller utvändig fogning över yttertak?
    Lättåtkomligt?
    Isf kan du säkert få det gjort för en eller ett par tusen.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Jan 2008

Hållbart?

Rent generellt kan man säga att behövs det fogas om så är det dags att mura om. Det går att förlänga det några år med omfogning men bruket i fogarna är urlakat.
    Nimheds förslag med omfogning innebär väl en betydligt billigare lösning. Men en fråga är om omfogning håller så länge att det kan rekommenderas?

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Nimheds förslag med omfogning innebär väl en betydligt billigare lösning. Men en fråga är om omfogning håller så länge att det kan rekommenderas?
    Det beror på vilket skick skorstenen är i just nu, och vilken tidshorisont du eftersträvar.
    Om skorstenen bara har ytligt vittrade fogar då passar det bra med omfogning.
    En omfogning kanske håller i 20-30 år?

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Om en omfogning är vettigt eller inte beror nog lite på hur långt det gått. I sommarstugan skulle jag fixa fogarna får nåt år sedan men det slutade med att jag istället plockade tegelstenar. Slutade alltså i ommurning. I huset där jag bor permanent är fogarna på skorstenen över tak också rätt dåliga men där är flera pipor invändigt dragna med keramiskt bruk så skorstenen känns trots det helt stum och stabil. Jag kommer till sommaren att spendera lite tid på nocken och foga om.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01