Är det någon som har koll på vad det ungefärligen kostar att foga om en skorsten?

Huset har två våningar och plåttak.

Det finns två huvudsätt att täta en skorsten, med insatsrör eller med glidgjutning. Båda metoderna kostade i runda slängar 2000 kr per meter för ett par år sen när jag gjorde det i en lägenhet i Stockholm, (det var 8 meter upp till taket och det kostade 16000 har jag för mig...)

Jag murade om skorstenen ovanför tak (knacka ner stenen och mura upp igen med ny), hade stenen sedan tidigare.

Glidgjutning ca 24m 3*8m

Putsade med sto's system med nät e.t.c hela utvändiga skorstenen.

Gjöt en ny krona på typ 150kg.

Detta gick på strax under 3000kr, inte räknat med ställningen samt att jag gjorde allt själv och köpte keramiskt bruk billigt på nätet.

Kanske ger dig lite info.

Dock är frågan, ska du foga om skorstenen för att stenen är lös eller för att pipan är otät ?

Vad jag kan förstå är pipan tät men skorstenen behöver fogas om.

Dessutom har ytskiktet flagnat? Färg?. på murstocken i en garderob. Dessutom föreslog sotaren att jag skulle mura igen en sotlucka på vinden.

Aha, då missförstod jag frågan. Om det bara är lite fog som behövs så är det nog inte så dyrt.

Rent generellt kan man säga att behövs det fogas om så är det dags att mura om. Det går att förlänga det några år med omfogning men bruket i fogarna är urlakat.

Du menar väl foga om den biten som är ovan tak? Det borde inte vara så dyrt. Man kratsar ut fogen en bit (typ halva stenen) och trycker in ny.

Om det gäller utvändig fogning över yttertak?
Lättåtkomligt?
Isf kan du säkert få det gjort för en eller ett par tusen.

Stefan N skrev:
Rent generellt kan man säga att behövs det fogas om så är det dags att mura om. Det går att förlänga det några år med omfogning men bruket i fogarna är urlakat.
Nimheds förslag med omfogning innebär väl en betydligt billigare lösning. Men en fråga är om omfogning håller så länge att det kan rekommenderas?

Henri skrev:
Nimheds förslag med omfogning innebär väl en betydligt billigare lösning. Men en fråga är om omfogning håller så länge att det kan rekommenderas?
Det beror på vilket skick skorstenen är i just nu, och vilken tidshorisont du eftersträvar.
Om skorstenen bara har ytligt vittrade fogar då passar det bra med omfogning.
En omfogning kanske håller i 20-30 år?

Om en omfogning är vettigt eller inte beror nog lite på hur långt det gått. I sommarstugan skulle jag fixa fogarna får nåt år sedan men det slutade med att jag istället plockade tegelstenar. Slutade alltså i ommurning. I huset där jag bor permanent är fogarna på skorstenen över tak också rätt dåliga men där är flera pipor invändigt dragna med keramiskt bruk så skorstenen känns trots det helt stum och stabil. Jag kommer till sommaren att spendera lite tid på nocken och foga om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.