Fullvärdig medlem
Medlem: May 2008
Län: kalmar
vilken byggskiva i våtrum?
I hörnet i mitt blivande badrum går ett lodrätt avloppsrör, 3 kopparrör, vattenmätare samt uppe vid taket en massa klämringskopplingar. Ska bygga in dessa i ett "schakt" med två byggskivor samt lite väggreglar och kortlingar. I detta schakt ska jag även bygga utdragsbara lådor så att jag kan inspektera rördragningen och eventuellt läckage.
Tittar nu jag på vilken byggskiva jag ska använda till detta ändamål. Tyvärr kan jag inte använda de traditionella våtrumskivorna med tanke på de utdragsbara lådorna i "schaktet", de är alldeles för klena eftersom det blir stora hål i byggskivan där lådorna ska vara. Rent materialmässigt, om det inte varit för att det kommer att bli fuktigt i rummet, hade MDF eller plywood varit perfekt.
Kan man använda MDF eller plywood om man grundmålar och ytmålar dem? Vilken av dessa skivor påverkas minst av fukt?
OSB är väl lämpligare skulle jag tro. Men om du bara målar ordentligt ska det ju inte vara något problem, det är ju i praktiken ingen större skillnad mot vilken annan möbel som helst som kan förekomma i ett badrum.
Förutsatt alltså att tätskikten kommer på den "riktiga" väggen och schaktet sedan byggs innanför, ungefär som när man bygger in en vägghängd toalettfixtur.
Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker... ;)
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2008
Län: kalmar
Jo, jag har ju tänkt att tapetsera med glasfiberväv och måla på byggskivan, men har inte tänkt att ha någon ytterligare skiva. OSB-ytan är väll lite ruggig? Men det går ju att spackla den jämn.