Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Halland

Gjuta stöttor inomhus direkt i betongen?

Ett gammalt stall från 1920-talet med gamla hoar och "boxar" i betong/tegel till djur skall jag riva ut allt invändigt och gjuta nytt golv i.

Lokalen skall användas som kallförråd och utseendet behöver inte vara tipp topp. Kostnaderna måste vara på ett absolut minimum.

De gamla stolparna som stöttar vissa bjälkar i taket är fastsatta uppe på de gamla "betong- djurboxarna".

När jag ska sätta nya stolpar som stöttar taket tänkte jag använda tryckimpregnerade 95x95mm som jag gjuter ner 10 cm i betongen och sedan fäster med typ vinkelbeslag uppe under takbjälken är detta en bra, ok, mindre bra eller rentav katastrofal lösning?

Finns det risk att en tryckimpregnerad stolpe inomhus ruttnar om den blir nergjuten i betong?

Tacksam för kritik och tips!

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Mar 2008
    Ålder: 30
    Län: Vaasa

Finns det någon bra anledning att inte gjuta in en stolpsko eller motsvarande istället?

3.    länk #3

Nja det är väl att jag då måste provisoriskt stötta bjälkarna i taket medans jag gjuter betongen på något vis?

Jag vet inte riktigt heller exakt var den färdiga nivån på golvet kommer hamna då de nuvarande hoarna o.s.v. gör golvet fruktansvärt ojämt.

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Oct 2006

1. kan vara så att det klarar sig utan stöttor under gjutningen. Om det måste stöttas så ställ en stötta bredvid där det ska stå en sedan. Lägg en betongplatta för att fördela trycket. Klä sedan in stolpens nedre del upp till färdigt golvhöjd med 20 mm frigolit. Efter gjutning så ställ dit den permanenta stöttan, ta bort den provisoriska stöttan och frigoliten och gjut igen hålet.
    2. ställ stöttorna ovanpå betongen, friktionen gör att de står kvar utan bultar, skruvar och vinkeljärn. Det är senare möjligt att flytta på stöttorna om användningen av utrymmet ändras.
    3. inomhus ovanpå betongen behövs inte tryckimpregnerat, möjligen syllpapp under stolpen.
    4. Rekommenderar att lägga isolering om än bara 50 mm under betongen, blir mindre kondens på sommaren (sedan minskar det risken för tjälskjutning)

Protte
    Numera Gudfader, igen

5.    länk #5

Ok, så betongplattan och frigoliten runt den provisoriska stöttan är bara för att jag ska kunna få bort den provisoriska stöttan på ett enkelt sätt eller?

Behövs det verkligen inte en enda skruv om jag t.ex. råkar köra in i den permanenta stöttan med åkgräsklipparen eller nåt annat idiotiskt?

6.    länk #6

Betongplattan blir kvar under betongen, frigoliten för att få loss den provisoriska.
    Påkörning ja, friktionen beror ju på hur stor vikt det kommer på stöttan. Och hur fort man kör.

Är man orolig så borra fast 2 vinklar som håller stolpen men sparka på den först.

Protte
    Numera Gudfader, igen

7.    länk #7

OK

Menar du att borra fast vinklarna i takbjälken eller i betongen?

8.    länk #8

Vid behov, både och.
    Jag har aldrig behövt men så ligger det väl 2-3 ton på mina stöttor. ja vi har haft problem att lyfta med en 3 tons domkraft.

Protte
    Numera Gudfader, igen

9.    länk #9

OK, tack för hjälpen! Ska prova att sparka först...

10.    länk #10

Kom på en sak till vad tror du/ni om att använda en sådan här: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08799140 istället för 95x95 regel?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01