Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Västra Götaland

Virkesklass på typ byggmax och bauhaus c18?

Vad är det för klassning på det vanliga hyvlade reglarna på tex byggmax och bauhaus osv? Står ju ingenting om det. Är det c18 som är vanligast? Någon som kan bringa klarhet?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Värmland

Vet inte vad just dom säljer men C14 är vanligt att det är om det inte står något

3.    länk #3

Okej, jag vänder på frågan istället. Jag behöver 45x170 i c18 ca 60 meter, vart köper jag det smidigt, billigt, osv i Göteborg? Finns det på tex bauhaus, k-rauta, hornbach?

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Vad ska du ha det till? Du kan ju sortera virket själv när du hämtar det på Byggmax eller var du nu tänker köpa det.

5.    länk #5

Skall ha det till golvreglar i mitt bjälklag, behöver även lite 45x195 i c18 enligt den dimensionering jag har tittat på.

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Mar 2005

De klassade reglarna är inte gjorda av något slags starkare trä, de är bara utvalda för att de innehåller få defekter. Så om du själv plockar ditt virke så kan du välja ut fina reglar även ur de oklassade.

7.    länk #7
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

mja ... är det så enkelt?

edit:
    fast jag vet inte riktigt:
    http://www.traguiden.se/TGtemplates/...t.aspx?id=1162
    Senast redigerad av Mikael_L 2012-01-24 23:46
    Den som vet mest, gissar minst.

8.    länk #8
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

mja ... är det så enkelt?

edit:
    fast jag vet inte riktigt:
    http://www.traguiden.se/TGtemplates/...t.aspx?id=1162
    Jo, faktiskt. De olika klasserna kom från i princip samma träd (-slag), men sorteras i olika hållf.klasser mhja kvistförekomst, snedfibrighet mm.

9.    länk #9

Partille trä såg jag har c18 klassat virke, 31,50:-/meter för 170x45. Är det ok pris?

10.    länk #10
    Banned Medlem: Apr 2011

Partille trä såg jag har c18 klassat virke, 31,50:-/meter för 170x45. Är det ok pris?
    Inte billigt men inte dyrt heller

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Jönköpings län

Okej, jag vänder på frågan istället. Jag behöver 45x170 i c18 ca 60 meter, vart köper jag det smidigt, billigt, osv i Göteborg? Finns det på tex bauhaus, k-rauta, hornbach?
    Du mycket väl göra en egen sortering av konstruktionsvirke titta på följande:Ingen röta eller genomgående sprickor, för C 24 visuell sortering som då heter T2 gäller att kantkvist ej får vara över halva bredden max 22,5mm vilket är den vanligaste orsaken till nedklassning, kvist på flatsida max en1/4 av bredden sedan finns det ytterligare regler om kvist grupper, krokighet, skevhet och flatböj men du väljer så klart hyffsat rak bitar.Lycka till/MLj

12.    länk #12
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Halland

Byggregel

Om jag inte minns fel är det troligen södras virke i den regionen och då klassning "byggregel" men blir framöver c14 (har jag för mig) då den förstnämnda utgår på södra.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01