Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Västra Götaland

Hur mäta vinkel på vägghörn?

Detta är säkert så enkelt så jag inte ser skogen för alla träden, men jag har ett burspråk som inte har vinkelräta väggar, utan ett annat okänt gradtal. När jag nu ska sätta socklar så är det alltså inte 45-snitt, utan något annat. Dels är det ytterhörnen, dels är det innerhörnen som ger mig gråa hår.

Jag har för mig det finns något snickarknep för att räkna ut "mittensnittet" mellan två väggar, och därmed kunna ställa in sågen efter det? Någonstans i något program så jag att de hade en pappersbit på golvet och ritade lite hit o dit och fick fram mittensnittet? Eller ska jag ut i snöyran o köpa något slags vinkelmått?
    Glada Snickaren totalrenoverar ett hus och fightas med mögel, dålig lukt, kreosot och andra goa överraskningar:
    http://gladasnickaren.wordpress.com/

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Västmanlands län

Ska se om jag lyckas förklara det här enbart i text. Jag och sambon bor i en lägenhet byggd av tegel och puts under mitten av 40-talet, så det finns inte ett hörn här hemma som är rakt.

Det man enkelt kan göra för att få rätt vinkel i hörnen är att man tar valfritt tillhygge som man vet har ett 90-graders hörn, t.ex. en spillbit av sockeln. Lägg sockelbiten mot väggen in mot hörnet. rita ett streck i golvet i vinekl mot väggen där du har sockelbiten. Så gör du likadant på andra sidan hörnet. Då har du alltså två streck i golvet. mittemellan dessa streck ritar du ett tredje streck. Det är det strecket som är vinkeln du vill såga efter. Bifogar en bild för att kanske ge någon sorts klarhet i min diffusa förklaring.

Den blå linkjen i bilden är vinkeln du ska såga efter

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

hultafors vinkelhalverare är perfekt för detta och vill man prompt köra med andra sätt så måste man ha en smygvinkel och en vinkelhake.

/Kent

4.    länk #4

Ah, tack för förklaringen Emil! Precis det där var det jag var ute efter.
    Ska prova och se hur resultatet blir, annars får det bli Kents inrådan, dvs köpa mer pryttlar
    Glada Snickaren totalrenoverar ett hus och fightas med mögel, dålig lukt, kreosot och andra goa överraskningar:

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Skåne

Hej Shadowfire. Jag rekomenderar att du köper dig en smygvinkel. Den kostar runt 50kr o det man gör med den är att man kopierar vinkeln o kan sedan ta vinkeln med sig till sågen. Mycket användbar. hoppas det löser sig med vinklarna // Putte

6.    länk #6

Japps, lär ändå behöva köpa en sådan smygvinkel så får bli det nästa gång jag svänger förbi något byggvaruhus.

Emils beskrivning fungerade dock utmärkt, busenkelt ju. Provade på ett ytterhörn med två glespanelbitar, ritade två linjer, backade ut 6cm på varje och mätte upp mittlinjen mellan de två punkterna 6cm ut. Lade pappret i gersågen och ställde in sågen o sedan körde på.. nu pressar jag inte ihop klossarna, men när jag gjorde det så blev det latexfogfritt .. så med lite papper + linjal så fungerar detta för kvällens bygge iaf

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01