Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: västra götaland

Ny vägg

Hej!

Har reglat upp 4 nya väggar i en källare. Har lagt på ett lager med gips och upplever att det är väldigt mycket "bomljud" när jag ex knackar på väggen!

Om jag skruvar upp ett lager till med gips, kommer det bli någon större skillnad då?
    Så pass stor skillnad att det är lönt att åka och köpa samt montera upp gipsen?

Tanken är ju då inte att jag ska sitta o knacka på väggarna när rummet är klart, men vill samtidigt inte spackla o måla och sen inte bli nöjd med resultatet.
    Kommer kolla på en del film i rummet så vill gärna inte att väggarna ska ställa till det när jag skruvar upp ljudet lite!! Men detta kanske inte blir ett problem när man får in möbler i rummet!?

Jag har ingen erfarenhet av enkel eller dubbelgips. Vad tycker ni att jag ska göra?

Mvh

2.    länk #2
    Larsas avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Har du isolering i väggarna? Det måste man ha annars blir det resonanslådor....

3.    länk #3

nej, ingen isolering pga risk för fukt då det är källare!
    Blev avrådd att isolera inifrån utan istället utifrån.

Så du tror inte det blir någon större skillnad med ett lager gips till?
    Får hänga upp absorbenter så att ljudet dör ut och hoppas detta räcker!

4.    länk #4
    Larsas avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Ok, det är reglat mot ytterväggarna. Dubbla gips borde ju bli stummare och hjälpa. Kanske finns det ngn matta eller något du kan ha imellan för att dämpa vibrationerna i väggarna.

5.    länk #5

Jag har reglat med ca 2cm från yttervägg!
    Om jag förstod det hela rätt så skulle jag ej ha isolering då insidan av ytterväggen riskerar att få samma temperatur som utsidan, vilket innebär att fukten stannar kvar på insidan och kan skapa problem.

Ja väggen blir nog mer stum med 2lager. Men vet inte om det gör så mkt så att det är värt allt extra jobb!
    Svårt beslut!
    Om vibrationerna inte ska sprida sig i väggen behövs väl en luftspalt, vilket jag inte får om jag isolerar med något o sen gips!

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: V:a Götaland

En liten fundering! Ska du gå runt och slå på väggarna?

Klart att ljud resonerar mer när det ej är isolerat.

Vad har du för cc avstånd? Har du luftning i topp och botten?

Klart att 2 lager blir stummare, men absolut ingen extrem skillnad. Inte värt det om du frågar mig.
    Snickare som gör det mesta!

7.    länk #7

Hehe nej som jag skrev ovan så är det ju inte riktigt det jag ska göra i rummet

Ja jag har plåtreglar på distanser samt ett par cm springa mellan gips och taket!
    Cc 60. Funderade först på cc40 men tror inte det hade spelat så stor roll.

Får bli o hänga upp lite tyger eller ngt för att få bort så mycket resonans som möjligt!
    Tror inte heller att det lönar sig att lägga ner allt extrajobb på att gipsa ett nytt lager!

8.    länk #8

Hade du kört 45cc kanske det hade blivit lite lite mindre ljud (90 skiva).

Jag har ordnat med ett rum i källaren med. Fast med trä 45x70 på cc60 tycker inte det är så farligt. Trä ger ju en annan klang iof

9.    länk #9

Ja jag ångrar lite att jag inte valde trä, fegade ur när så många sa att det inte ska vara något organiskt material i närheten av väggen. Samt använt 45x70 o inte 45x45 för att spara på ytan...
    Men nu är det ju som det är! Får se hur det blir när jag får in lite prylar i rummet!

10.    länk #10

har man avvstånd från golvet och taket och yttervägg så ska det mycket till innan trädet blir angripet.

Du kommer bli helnöjd

11.    länk #11

Jag hoppas detta!

Vet du hur nålfiltsmatta brinner?
    Funderar på att limma detta på väggarna för att få det lite mer dämpat o ev mindre resonans!
    Men hittar ingen info om hur flamskyddade mattorna är.
    Frågade på Bauhaus, men dom visste inte...
    Ska jag klä in hela rummet vill jag ju veta!!

12.    länk #12

Nu har bauhaus svarat att det är Brandsikring EN 13297. dock ej hittat vad det står för än...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01