Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Uppsala

Hur fixa klack för pelare mot garagegolv?

Jag ska ersätta en bärande innervägg i garaget med en limträbalk, med pelarupplag mot garagegolvet (obehandlat betonggolv, Leca-kantelement). Jag vill inte ha pelaren direkt mot golvet utan vill ha den stående på någon form av klack (plus syllpapp eller motsvarande såklart).

Hur går jag bäst till väga för att få till klacken? Gjuta? Med vad? Armering? Förbehandling av ytan under pågjutning?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: V:a Götaland

Hur mycket vill du ha upp den då? Syllpapp eller plast är väl enklast. Du ska väl inte ha vatten stående på golvet?
    Om du nu bara behöver lite så varför inte plastdistanser?
    Forma och gjuta med någon stålfiberarmeradbetong alternativt fiberspackel?

Borra och slå ner någon armeringsbit först!

Förstår du ?

MVH
    Snickare som gör det mesta!

3.    länk #3

Det är som sagt ett garagegolv, så det kommer vara blött på golvet till och från. Jag kommer även behöva göra något åt ytfinishen så småningom (flytspackla eller liknande) då jag har varit tvungen att bila bort ett gammalt uppspacklat fall runt väggarna.

Några centimeter skulle jag vilja komma upp från golvnivån.

Forma och gjuta är vad jag spontant har tänkt mig. Ville mest kasta ut frågan först för att se om det ramlar in nåt bra tips/pekpinne/varning först.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: V:a Götaland

Köp en säck fiberspackel och bygg en form, måste vara det bästa. Tror inte man ska gjuta mer än 5cm åt gången bara.
    Snickare som gör det mesta!

5.    länk #5
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Jag tror inte man ska använda spackel. Gör en form och fyll med expanderbetong. Det använder man till att undergjuta pelare i stora industrihallar, så det håller för dig också. För säkerhetsskull kan du slå ner en expander en bit in i varje hörn ner i befintlig platta. Borra samtidigt ner en 16mm gängstång i mitten som du kan borra motsvarande hål i pelaren för att hålla fast den samma.

6.    länk #6

Matti_75> Tack!

7.    länk #7
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Varsågod.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01