Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Värmland

Kostnad lägga klinker i källare

Som ny här på forumet ber jag om ursäkt om jag postar den här frågan fel:

Vi sitter och försöker räkna på vad det kan kosta att anlita en hantverkare som lägger c:a 15 mm flytspackel på en 30 kvm yta (betonggolv källare) och därefter klinker. Ingen golvvärme.

Själva materialet kan vi nog räkna fram själva, men kan man på något sätt grovt räkna med vilken tid detta kan ta? Jag vet att jag kan fråga hantverkare, men nu vill vi mest göra en grovkalkyl innan tankearbetet går så långt att vi börjar fråga hantverkare.

Ser tacksamt fram emot era funderingar och erfarenheter.

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: V:a Götaland

Åtgång flytspackel:

1,6kg/kvm/mm

1,6kg x 15mm = 24kg x 30kvm = 720kg

Blir 29 säckar spackel c:a 250kr/st = 7250kr för materialet.

Kanske kan ta 2 dagar för en hantverkare med primer och hämtning av material.

400kr + moms =500kr/h x 16h = 8000kr

Sedan kan ju den kostnaden halveras vid ROT-avdrag

Skulle gissa på runt 12-13000 med ROT

MVh Michael
    Snickare som gör det mesta!

3.    länk #3

Tack så mycket! Men då är inte läggning av klinker med i arbetstiden, eller?

4.    länk #4

Nope, bara spackel. Allt är ju så beroende av vad det är för plattor.
    Fix går det ju ungefär lika mycket, fog kan ju variera med storleken på plattorna.

5.    länk #5

Stort tack Michael!

6.    länk #6
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm

Det går lite drygt 3 kilo fix/m2 vid 10mm kam så 100kg fix till 30m2.

7.    länk #7

Tack Stefan! Då gäller det bara att uppskatta läggning av klinker....blir dyrt det här...

8.    länk #8

Stort tack Michael!
    Hoppas det löser sig för er, nu jobbar jag inte som golvläggare. Så det är en uppskattning från mig.

Jobbar som snickare och har mycket jobb tillsammans med golvfirman här, tror inte jag är helt ute och cyklar iaf

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Västerbotten

Undrar bara varför flytspackel före klinkers, är golvet ojämnt eller är det fel fall på golvet?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01