Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2009
    Län: Västra Götaland

Bredda dörr i bärande vägg.

Hej!

Vi håller på och renoverar i hallen och vi tänkte bredda en dörröppning i hallen in mot vardagsrummet. Saken är den att väggen är bärande och vi tänkte "bara" ta bort ca 20 cm av väggen in till hörnet där nästa vägg kommer.(Se bild).

Undrar om det gör något om man bara tar bort en liten bit av väggen. Det borde väl inte göra nån större skillnad på bärighet? Eller?

Får jag lov att ta bort en bit av bärande vägg?

Hela väggen från ena änden av huset till den andra, består av spontat 2,1/4 tums virke. Med en murstock som bryter av i mitten och en dörröppning på var sida ca 1m från murstocken.
    Huset är från 1947.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dörr(2).jpg
Visningar:	17
Storlek:	45.1 KB
ID:	56595  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Västra Götalands Län

"får jag lov?"

För vem?

Är det en lgh?

Då krävs styrelsens tillstånd.

Det krävs lite mer information för att svara, planritning samt planritning våning ovanför är en bra början...
    Bygger allt, trots allt.

3.    länk #3
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Har du tänkt på de extrajobb breddningen kan medföra? Hur gör du med golvet tex?

/Vojma

4.    länk #4
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Det beror ju på vad som finns ovanför. Om ex. En bjälke vilar just på de där 20 cm som du vill ta bort, så blir det ju inte så bra.

Enl. Reglerna så skal du göra bygganmälan vid ingrepp i bärande delar.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västernorrland

Skulle det vara så illa som hempularen befarar, kan du alltid klä av väggen i hallen där du skall göra ingreppet och se efter hur det ser ut. Det är inte omöjligt att du redan idag har en avväxling ovanför dörren. (Helt enkelt en planka på högkant). Den kan i så fall behöva bytas ut till en som är längre och naturligtvis få stöd i båda upplagspunkterna. Gissar att du har övervåning och då kan som hempularen påpekat golvåsar ligga precis där du vill ta bort stödet, i väggen under. Även om den (bjälken, åsen) ligger på sidan om, har du förmodligen tagit bort ena upplagspunkten för avväxlingen. Det är fullt möjligt att göra som du beskriver, men, det behöver kollas upp ordentlilgt.

6.    länk #6

"får jag lov?"

För vem?

Är det en lgh?

Då krävs styrelsens tillstånd.

Det krävs lite mer information för att svara, planritning samt planritning våning ovanför är en bra början...
    Nej det är ingen lägenhet. Det är vårt egna hus!
    Får jag lov = vad säger reglerna, byggnormer etc.
    Tyvärr finns inga ritningar på huset vad vi vet.

7.    länk #7

Har du tänkt på de extrajobb breddningen kan medföra? Hur gör du med golvet tex?

/Vojma
    Hej!
    Vet inte hur mycket extrajobb det blir. Tror dock inte att det blir så jättemycket.
    Ska lägga klickgolv i hallen och nya lägre "trösklar" i dörröppningarna.

Mvh Jarkko

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: V:a Götaland

Sätt tigersågen i toppen och kör upp dom 20 cm. Nyper inte bladet kan jag lova att inget händer. Är du orolig, ta hem vänner och ha ett disco ovanför och kolla sedan!

En sådan liten bit kan knappast påverka konstruktionen. Skulle övervåningen falla ner?
    Snickare som gör det mesta!

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Jan 2009

Sätt tigersågen i toppen och kör upp dom 20 cm. Nyper inte bladet kan jag lova att inget händer. Är du orolig, ta hem vänner och ha ett disco ovanför och kolla sedan!

En sådan liten bit kan knappast påverka konstruktionen. Skulle övervåningen falla ner?
    De beror väl på vad du sågar av för nåt?

En regel med en takstol vilandes på...

Gör som sagt tidigare, klä av väggen och titta.

10.    länk #10

De beror väl på vad du sågar av för nåt?

En regel med en takstol vilandes på...

Gör som sagt tidigare, klä av väggen och titta.

Vad ska man se då? Har han övervåning och det vilar en golvbjälke exakt över den bit han ska såga bort så gäller det ju att det är en takstol bygg med den golvbjälken för att det skulle kunna göra någon påfrestning. Golvet ovan är ju garanterat kottlat/avväxlat och skivat/råspånt. Minimal skada.

Är man hemmapulare och ska göra ett sådant och är osäker så får man ju ta hem en kvalitetsansvarig!

MVH

11.    länk #11

Kottlat/avväxlat tror jag inte att det är.

Om man öppnar väggen kan man se golvreglar eller underdel av takstol. Regeln kan vara skarvad över hjärtväggen. Ingen av oss vet vad som finns över dörröppningen,kan vara ett badrum mm. Då kan det vara tråkigt om det sjunker.

Eller så är det som sagts tidigare, redan en avväxling över öppningen som stödet till kapas.

12.    länk #12

Ett hus från 47 skulle jag tippa på har diagonala avväxlingar, kryss alltså!

13.    länk #13

Ett hus från 47 skulle jag tippa på har diagonala avväxlingar, kryss alltså!
    Ok.

Mitt från 61 har inga kottlingar men en hjärtvägg.

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: örebro

hmmm, förmodligen så hjälper det inte att öppna väggen för att se vad som finns över, ligger förmodligen ett hammarband / liggande regel på dom stående reglarna. blir svårt att se igenom den? det enda som går att se om de finns en avväxling.

är det vind så är det iaf lätt att kolla uppifrån.

15.    länk #15

Ok.

Mitt från 61 har inga kottlingar men en hjärtvägg.
    Inget är ju skrivet i sten. Är väl lite vad konstruktören och montören tyckte.

Men visst har jag öppnat bjälklag med avväxlingar från 40-talet

Det man skulle kunna göra är att riva väggbeklädnaden "på vardagsrumssidan" en bit in på väggen och över öppningen. Är det tretex så kan man ju ersätta den med en limskruvad plywood!
    Senast redigerad av Michael86 2012-01-19 20:20

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen