Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra götaland

Verktyg för att kapa pärlspontpanel?

Nybörjarfråga:
    Jag behöver kapa en pärlspontpanel och undrar vilket verktyg som hanterar det bäst. Panelen är ca. 10 mm tjock.
    Ska man använda sticksåg, cirkelsåg eller något annat?
    Det är ju viktigt att det blir rakt och att det inte förstör panelen.

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Kap/ger (,)
    Alternativt att du bygger en kaplåda till cirkelsågen, det blir typ samma sak.

/Kent

3.    länk #3
    jackts avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2007
    Ålder: 41
    Län: Östra Sörmland och Stockholm

Vet inte om jag läser genom raderna, men jag uppfattar frågan som om panelen redan sitter uppe på en vägg?
    Men jag kan ha helt fel.

Sitter den uppe är väl en cirkelsåg bästa allternativet?

4.    länk #4
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm

Sitter den uppe är en sänksåg enda alternativet.

5.    länk #5

Ah nej, jag var kanske lite otydlig. Jag ska sätta upp panelen på väggen men behöver kapa på längden (2,45 m) för att anpassa bredden.

6.    länk #6
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Inte kapa, klyva.
    Sticksåg funkar dåligt. Fungerar bättre med cirkelsågen om du använder anhållet.

7.    länk #7

Tur att jag skrev att jag var nybörjare

Tack för svaren. Jag tror jag försöker mig på det med cirkelsåg + anhåll (om jag kan hitta det )

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Mar 2005

En fogsvans är inte så tokigt det heller. Du kapar brädan på kortare tid än vad det tar att mecka fast anhållet för cirkelsågen.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Jag röstar på snickarsåg.

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Oct 2006
    Ålder: 38
    Län: Halland

Jag röstar på snickarsåg.
    Och vad är snickarsåg ?

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västernorrland

Och vad är snickarsåg ?
    En sån här kanske Eller så gissar vi att det var en fogsvans som avsågs.

12.    länk #12

Jag av-SÅG nog en fogsvans när jag skrev snickarsåg

13.    länk #13
    Rip
    Nykomling Medlem: Jan 2007

Just nu kör jag med en kap o gersåg när jag kapar min panel. Funkar bra, det blir rakt o man kan kapa en trave på en gång. Sågen har jag monterat på en pallbock o till stöd på sidorna två andra pallbockar, vilket gör det lätt att hantera långa längder

14.    länk #14

Är man nybörjare kan man kapa många panelbräder fel på en och samma gång om man gör det så rationellt som Rip

15.    länk #15
    Rip
    Nykomling Medlem: Jan 2007

Visst, det har nog hänt nån gång, himla förargligt , så mät noga först!
    Det är jobbigare att ställa till det med en fogsvans !
    Senast redigerad av Rip 2012-01-16 19:46 Anledning: glömde en kommentar

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen