Nybörjarfråga:
Jag behöver kapa en pärlspontpanel och undrar vilket verktyg som hanterar det bäst. Panelen är ca. 10 mm tjock.
Ska man använda sticksåg, cirkelsåg eller något annat?
Det är ju viktigt att det blir rakt och att det inte förstör panelen.

Kap/ger (,)
Alternativt att du bygger en kaplåda till cirkelsågen, det blir typ samma sak.

/Kent

Vet inte om jag läser genom raderna, men jag uppfattar frågan som om panelen redan sitter uppe på en vägg?
Men jag kan ha helt fel. :blushing:

Sitter den uppe är väl en cirkelsåg bästa allternativet?

Sitter den uppe är en sänksåg enda alternativet.

Ah nej, jag var kanske lite otydlig. Jag ska sätta upp panelen på väggen men behöver kapa på längden (2,45 m) för att anpassa bredden.

Inte kapa, klyva. :)
Sticksåg funkar dåligt. Fungerar bättre med cirkelsågen om du använder anhållet.

Tur att jag skrev att jag var nybörjare :)

Tack för svaren. Jag tror jag försöker mig på det med cirkelsåg + anhåll (om jag kan hitta det :S)

En fogsvans är inte så tokigt det heller. Du kapar brädan på kortare tid än vad det tar att mecka fast anhållet för cirkelsågen.

• Gilla
Skogsråa
  • Laddar…
Jag röstar på snickarsåg.

Kurtivan skrev:
Jag röstar på snickarsåg.
Och vad är snickarsåg ? :D

verktygsgurun skrev:
Och vad är snickarsåg ? :D
En sån här kanske :D;):wow: Eller så gissar vi att det var en fogsvans som avsågs.

Jag av-SÅG nog en fogsvans när jag skrev snickarsåg :)

Just nu kör jag med en kap o gersåg när jag kapar min panel. Funkar bra, det blir rakt o man kan kapa en trave på en gång. Sågen har jag monterat på en pallbock o till stöd på sidorna två andra pallbockar, vilket gör det lätt att hantera långa längder :)

• Gilla
villkunnabygga
  • Laddar…
Är man nybörjare kan man kapa många panelbräder fel på en och samma gång om man gör det så rationellt som Rip

Visst, det har nog hänt nån gång, himla förargligt :( , så mät noga först!
Det är jobbigare att ställa till det med en fogsvans d^_^b!

Redigerat:
  • Gilla
MarkusAndersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.