Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    blobs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Nydala

Giftig doft från källare?

När vi rivit golvet i gillestugan uppstod en enorm stank och vi mår rätt dåligt i luftvägarna. Stanken har inte försvunnit på en vecka.

Det var plast mot betongplattan och frigolit över, antar att det var så man gjorde det förr.

Dock är det gjort på gammalt lim man använt tidigare för att lägga dit annat golv som limmades mot betongen och legat och blivit fuktigt.

Vad kan stanken bero på och hur oroliga bör vi vara? Vilket skrå kan vi kontakta för att lösa detta?

2.    länk #2
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

det blir så när ni river så stor yta. ytan har denna lukt instängd länge.

är kemisk eller natur doft? typ lim eller betong eller gammalt avlopp eller mögel?

3.    länk #3
    blobs avatar

naturdoft, lite jordkällare, unket, rätt starkt och känns så fort vi kommer in i huset.

Allt organiskt och tidigare möglat material är borttaget från huset.

4.    länk #4
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Förr kunde det lim man använde mot betong vara svart och innehålla asbest. Bara så du vet. I så fall går det att skicka på analys för säkerhets skull.

5.    länk #5
    Stews avatar
    Moderator Medlem: May 2008
    Ålder: 32
    Län: Västra Götaland

När vi rivit golvet i gillestugan uppstod en enorm stank och vi mår rätt dåligt i luftvägarna. Stanken har inte försvunnit på en vecka.

Det var plast mot betongplattan och frigolit över, antar att det var så man gjorde det förr.

Dock är det gjort på gammalt lim man använt tidigare för att lägga dit annat golv som limmades mot betongen och legat och blivit fuktigt.

Vad kan stanken bero på och hur oroliga bör vi vara? Vilket skrå kan vi kontakta för att lösa detta?
    Hej,

Det kan inte vara avloppslukt? Det kan lukta rejält starkt. Fast man det är ju en ganska lättigenkännlig lukt...

Mvh

Stefan

6.    länk #6
    blobs avatar

Avloppslukt är det inte.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Västra Götalands Län

Det är limmet som luktar. Det kallas för förtvålning. Googla på det.

Vissa kan få kraftiga allergiska reaktioner.
    Bygger allt, trots allt.

8.    länk #8
    blobs avatar

Tack! Det var nog mitt i prick.

Sättet som golvet var lagt, plast som lades på limmet som ju orsakat detta, är det något dolt fel?

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Stockholm

TS, vore jag i dina kläder skulle jag ta prov och skicka in för analys. Titta t ex på Anozona:s sida. De har många olika analyser man kan göra, samt även info om vad som orsakar lukten.
    http://www.anozona.com/index.htm

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Västra Götalands Län

Nu är jag inte superexpert på ämnet, men det är knappast att betrakta som ett dolt fel.

Det är inte allt lim som förtvålar sig. Dels kan det ske när limmet ständigt är fuktbelastat (som i ditt fall), men det är också vanligt förekommande om man limmar matta på matta. Då kan vissa mattor reagera på limmet, och så förtvålar det.

Jag hade samma fenomen i min källare, men jag sågade änå ur hela källargolvet, så problemet så att säga kördes iväg. Men det ska gå att sanera tror jag. Slipning av golvet är klurigt, vill minnas att lukten kan äta sig djupt ner i betongen.
    Bygger allt, trots allt.

11.    länk #11
    blobs avatar

Går det att se om limmet förtvålats på något säkert sätt?

12.    länk #12
    blobs avatar

Jag ringde runt till halva byggsverige, tydligen är det förvtålat först när det är mjukt, alltså som tvål och ska kunna skrapas bort med en spackel. Vårt är benhårt och jag har nu slipat bort det i förebyggande syfte. (Det var inte kul kan jag säga, dammigt).

Noterbart också är att tipset om http://www.anozona.com/index.htm var bra. Jäklar vad de kunde sina grejer

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01