39 975 läst ·
100 svar
40k läst
100 svar
Hur ska en bra uppbyggd yttervägg se ut?
Se till att ha luftspalt bakom ytterpanelen, utan den så kommer det att bli problem dvs fasaden kommer att ruttna sakteliga.
/Kent
/Kent
Mja, jag vet inte hur magiskt mycket bättre korsregling bli. Jag är nog lite av tron att väggens totala energiprestanda inte påverkas så mycket av korsreglingen i sig, utan det är andelen trä vs andelen isolering som bestämmer mest. Dvs lättreglar enligt masonitebalkar ger en bättre energiprestanda pga av mindre träinnehåll i väggen.Suhagg skrev:
Men såhär resonerade jag.
195 + 45 ger tjockare och mer isolerad vägg än 220mm.
Men framförallt, jag har stående panel, så jag drar i 25x50 spikläkt mot de liggande 45x45, vilket ger bra stadga för spikläkt och panel då det är massivt trä bakom spikläkten.
Annars tror jag det känns bättre att gå upp till 28x70 som spikläkt. Fasadpanelen behöver inte vara speciellt vresig för att den ska lyckas dra ur spik som endast sitter i 25x50 läkt av skitvirkeskvalitet (som bärläkten ofta är.)
Ja och ja.
Cellplast är vindtätt och diffusionsöppet. Så får man bara skarvarna vindtäta (vilket kanske kan vara besvärligt) så går det nog bra att hoppa övrigt vindskydd, dvs inget behov av vindpapp/vindväv/utegips/asfaboard
Eller slamfärg som jag valt.snickarboden skrev:
Fast jag har givetvis luftspalt ändå, men endast 25mm och ingen extra luftspringa (masoniteremsa) såsom johan g föreslog.
Det skulle varit jättetrevligt, särskilt som 70mm mineralullskivor är så oändligt mycket stadigare och rejälare att jobba med än de sladdriga 45'orna.Gabbe1 skrev:
Men hur slår du ihop 70mm-virket mot de lodräta reglarna?
4"-spik räcker ju inte ...
Sist jag byggde så skruvade jag dem med 5x110 och det funkade utmärkt, denna gång har jag dock kommit över ett stort parti 6x120 skruv.Mikael_L skrev:
Kanske en dum fråga men jag har funderat på hur man bäst skulle fästa cellplasten mot regelstommen och hur man sedan skulle fästa bärläkten mot cellplasten. Spikas läkten rakt in i regelstommen genom cellplasten? Det känns lite svajigt med tanke på hävarmsprincipen men cellplasten kanske är så stabilt att det inte gör något? Jag har försökt titta på hur foamsystem med träpanel är konstruerade men ser inte sådana detaljer på deras skisser.Gabbe1 skrev:
Jag vill först förtydliga att jag inte kommer ha cellplast ytterst i mitt kommande bygge, detta blir inte av pga behovet av liggande reglar utvändigt i mitt fall.
Annars funkar det utmärkt att "klämma" 70mm S80 spontat cellplast mellan spikkäkt och reglar, jag gjorde på ett liknande sätt vid ett tidigare bygge, då använde jag 22x95 råspont som läkt och 6x160mm skruv.
Annars funkar det utmärkt att "klämma" 70mm S80 spontat cellplast mellan spikkäkt och reglar, jag gjorde på ett liknande sätt vid ett tidigare bygge, då använde jag 22x95 råspont som läkt och 6x160mm skruv.
Om jag kör så här behövs det något som luftar så om kondens rinner på utegipset tar det sig förbi spikläkten? Eller är det inte nödvändigt.Mikael_L skrev:
Denna konstruktion känns beprövad och prisvärd. Att köra 70-170-70 kändes krångligare och kanske dyrare med allt skruvande.
Skulle
vindväv-70-170-70
vara billigare och bättre än att ha
utegips-45-195- 45
?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Som sagt; masonitremsaSuhagg skrev:Om jag kör så här behövs det något som luftar så om kondens rinner på utegipset tar det sig förbi spikläkten? Eller är det inte nödvändigt.
Denna konstruktion känns beprövad och prisvärd. Att köra 70-170-70 kändes krångligare och kanske dyrare med allt skruvande.
Skulle
vindväv-70-170-70
vara billigare och bättre än att ha
utegips-45-195- 45
?
Jag struntade i masonit-remsa, men å andra sidan körde jag spikläkten i klyvsågen så jag fick en 15° lutande ovansida som för vattnet utåt vid varje läkt.
Sen har jag slamfärg, som släpper ut fukten snabbt och effektivt (samt släpper in fukten effektivt vid t.ex. slagregn :x).
Sen har jag slamfärg, som släpper ut fukten snabbt och effektivt (samt släpper in fukten effektivt vid t.ex. slagregn :x).
Tips jag plockat upp på byggahus.Suhagg skrev:
Båda går rätt fort, en timme vid klyvsågen så har man snedsågat 1000 meter spikläkt, nästan iaf.
Åtminstone om man har en som fångar bakom sågen.
Många hus har inget av det, och fasaden ramlar inte av ändå.
Du kör 15 grader över hela läkten då?Mikael_L skrev:
Känns vettigare och rejälare än att pilla dit masonit hela tiden om man nu ska göra något.