S
inte har man dyr plywood i väggen.
jag kanske säga va jag råkat utför. formplyfa i väggen. då är man inte snål.

Vilken typ av skiva "lever" mest. Kan tänka mig att plyfa rör sig en hel del med årstiderna.

S
skulle säga att sväller minst osb.
testa lägg ut bitar av osb, plywood, spånskiva i regn.
tror att plywood och spånskiva har sugit åt sig mera vatten.
det är ju fukt och torkning som ger rörelse

Redigerat av moderator:
Plywood håller bättre än osb/spån. Skulle inte vilja hänga kök i något annat än plyfa.

matti_75 skrev:
plywood håller bättre än osb/spån. Skulle inte vilja hänga kök i något annat än plyfa.
råspont

raveper skrev:
Vilken typ av skiva "lever" mest. Kan tänka mig att plyfa rör sig en hel del med årstiderna.
Jag skulle tro att osb är den skiva som rör sig mest över årstiderna, detta beserar jag på faktumet att tillverkarna rekommenderar att ha några mm glipa mellan skivorna just pga rörelser.

Jämför tex med spånskivor där dylika glipor ej behövs.

Gabbe1 skrev:
Jag skulle tro att osb är den skiva som rör sig mest över årstiderna, detta beserar jag på faktumet att tillverkarna rekommenderar att ha några mm glipa mellan skivorna just pga rörelser.

Jämför tex med spånskivor där dylika glipor ej behövs.
Far min har enbart spånskiva och där blir det glipor både här och där. Och då har huset stått där i över 30år.

S
allt trä i väggar ska ha glipor egentligen. om man inte limmar det då

Snailman
Elkludde skrev:
Absolut liggande Spika med 63 mm ett eller två spik

har liggande reglar 45x45 på insidan ytterväggarna, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm att göra att plasten kan perforeras om man använder för lång spik, så på ytterväggarna får jag nog nöja mig med 50mm lång spik och då stående råspont

på innerväggarna kan man ju använda längre spik och sätta råsponten liggande...

Mikael_L
Snailman skrev:
har liggande reglar 45x45 på insidan ytterväggarna, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm att göra att plasten kan perforeras om man använder för lång spik, så på ytterväggarna får jag nog nöja mig med 50mm lång spik och då stående råspont

på innerväggarna kan man ju använda längre spik och sätta råsponten liggande...
Spikpistol och galvad 2,8 x50 - blir jättebra.

Vanlig 2,0 x 50 drar väl dåligt.
Men skruvad OSB/plyfa/spån är givetvis ännu bättre. :)

edit: Min åsikt. :cool:

Redigerat:
Elkludde skrev:
har aldrig använt OSB men det ser ut att vara något avfall som inte duger till annat än gömma bakom gips
Jo visst, OSB är väl i viss mån gjort av avfall, på samma sätt som korv är gjort av köttavfall. Dvs man kan använda sådana delar av trädet som man normalt inte kan använda. Och det är ju bra.

Ang. utseendet: när OSB kom till Sverige, det var väl dryga tjugo år sedan, användes det av arkitekter och designers för sitt utseendes skull. Det var ju nytt och fräckt då. (En del kanske minns att man på sjuttiotalet hade möbler av laserad spånskiva, så man verkligen skulle se strukturen i spånskivan.)

Snailman
Mikael_L skrev:
Spikpistol och galvad 2,8 x50 - blir jättebra.

Vanlig 2,0 x 50 drar väl dåligt.
Men skruvad OSB/plyfa/spån är givetvis ännu bättre. :)

edit: Min åsikt. :cool:
ett par km råspont införskaffad och inburen så blir nog det ändå:) spiken blir biltemas 50mm maskinspik (lika tjock som tretum men kortare)

andersmc skrev:
En del kanske minns att man på sjuttiotalet hade möbler av laserad spånskiva, så man verkligen skulle se strukturen i spånskivan.
Det hade jag förträngt men du har rätt, det hade man ju...
Jag gjorde t o m ett skrin i det utförandet. På sjuttiotalet alltså, på träslöjden. Mamma fick det.

Matti_75 skrev:
Skulle inte vilja hänga kök i något annat än plyfa.
Fan, jag som precis hängt kök i timmer. Kommer det ramla ner? :S

• Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Snailman
Norrhyttan skrev:
Fan, jag som precis hängt kök i timmer. Kommer det ramla ner? :S
:D:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.