Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #121
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

inte har man dyr plywood i väggen.
    jag kanske säga va jag råkat utför. formplyfa i väggen. då är man inte snål.

2.    länk #122
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Vilken typ av skiva "lever" mest. Kan tänka mig att plyfa rör sig en hel del med årstiderna.

3.    länk #123
    SBH

skulle säga att sväller minst osb.
    testa lägg ut bitar av osb, plywood, spånskiva i regn.
    tror att plywood och spånskiva har sugit åt sig mera vatten.
    det är ju fukt och torkning som ger rörelse
    Senast redigerad av SBH 2012-01-05 20:55 Anledning: ops

4.    länk #124
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Plywood håller bättre än osb/spån. Skulle inte vilja hänga kök i något annat än plyfa.

5.    länk #125
    Elkluddes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Halland

plywood håller bättre än osb/spån. Skulle inte vilja hänga kök i något annat än plyfa.
    råspont
    Så kan det oxå bli

6.    länk #126
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland

Vilken typ av skiva "lever" mest. Kan tänka mig att plyfa rör sig en hel del med årstiderna.
    Jag skulle tro att osb är den skiva som rör sig mest över årstiderna, detta beserar jag på faktumet att tillverkarna rekommenderar att ha några mm glipa mellan skivorna just pga rörelser.

Jämför tex med spånskivor där dylika glipor ej behövs.

7.    länk #127
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Jag skulle tro att osb är den skiva som rör sig mest över årstiderna, detta beserar jag på faktumet att tillverkarna rekommenderar att ha några mm glipa mellan skivorna just pga rörelser.

Jämför tex med spånskivor där dylika glipor ej behövs.
    Far min har enbart spånskiva och där blir det glipor både här och där. Och då har huset stått där i över 30år.

8.    länk #128
    SBH

allt trä i väggar ska ha glipor egentligen. om man inte limmar det då

9.    länk #129
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Västra Götaland

Absolut liggande Spika med 63 mm ett eller två spik

har liggande reglar 45x45 på insidan ytterväggarna, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm att göra att plasten kan perforeras om man använder för lång spik, så på ytterväggarna får jag nog nöja mig med 50mm lång spik och då stående råspont

på innerväggarna kan man ju använda längre spik och sätta råsponten liggande...

10.    länk #130
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

har liggande reglar 45x45 på insidan ytterväggarna, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm att göra att plasten kan perforeras om man använder för lång spik, så på ytterväggarna får jag nog nöja mig med 50mm lång spik och då stående råspont

på innerväggarna kan man ju använda längre spik och sätta råsponten liggande...
    Spikpistol och galvad 2,8 x50 - blir jättebra.

Vanlig 2,0 x 50 drar väl dåligt.
    Men skruvad OSB/plyfa/spån är givetvis ännu bättre.

edit: Min åsikt.
    Senast redigerad av Mikael_L 2012-01-10 08:52
    Den som vet mest, gissar minst.

11.    länk #131
    Gudfader Medlem: Mar 2005

har aldrig använt OSB men det ser ut att vara något avfall som inte duger till annat än gömma bakom gips
    Jo visst, OSB är väl i viss mån gjort av avfall, på samma sätt som korv är gjort av köttavfall. Dvs man kan använda sådana delar av trädet som man normalt inte kan använda. Och det är ju bra.

Ang. utseendet: när OSB kom till Sverige, det var väl dryga tjugo år sedan, användes det av arkitekter och designers för sitt utseendes skull. Det var ju nytt och fräckt då. (En del kanske minns att man på sjuttiotalet hade möbler av laserad spånskiva, så man verkligen skulle se strukturen i spånskivan.)

12.    länk #132
    Snailmans avatar

Spikpistol och galvad 2,8 x50 - blir jättebra.

Vanlig 2,0 x 50 drar väl dåligt.
    Men skruvad OSB/plyfa/spån är givetvis ännu bättre.

edit: Min åsikt.
    ett par km råspont införskaffad och inburen så blir nog det ändå spiken blir biltemas 50mm maskinspik (lika tjock som tretum men kortare)

13.    länk #133
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholms län
    Blogginlägg: 22

En del kanske minns att man på sjuttiotalet hade möbler av laserad spånskiva, så man verkligen skulle se strukturen i spånskivan.
    Det hade jag förträngt men du har rätt, det hade man ju...
    Jag gjorde t o m ett skrin i det utförandet. På sjuttiotalet alltså, på träslöjden. Mamma fick det.
    Jag är forumgud bara för att jag renoverar så erbarmligt sakta.

14.    länk #134
    Norrhyttans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Dalarna

Skulle inte vilja hänga kök i något annat än plyfa.
    Fan, jag som precis hängt kök i timmer. Kommer det ramla ner?

15.    länk #135
    Snailmans avatar

Fan, jag som precis hängt kök i timmer. Kommer det ramla ner?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01