S
summa sumarum(skrev rätt nu)
sätt det du vill. osb biligare än plywood.

• Gilla
Olageras
  • Laddar…
Bara andra sidan för mig :cool:

S
nog kan man köra detta längre.

G
Ska man ha rörelsefog även på plywood? Eller kan den sättas kant i kant?

20 mm plywod limmad kant i kant 50 mm skruv blir bra

....ja det borde ju hålla för en tavla eller två iallafall.

...och den dagen man vill ändra något, då allt är limmat och skruvat i flera lager både vägg och golv, krävs en utbildning till "dynamitard" :D
Jag har själv tänkt den tanken många gånger att, tänk om jag behöver öppna upp igen........

Vill vi hålla liv i tråden lite till kan vi specificera vilken typ av gips man avser, exempelvis:

* från "OSB eller plywood bakom gips?"
* till "OSB eller plywood bakom våtrumsgips?

För några år sedan fanns det förvirrade diskussioner hurvida det var tillåtet med en träskiva överhuvudtaget där, men nu är det väl det? Så vad säger ni? OSB eller Plywood? :-)

har aldrig använt OSB men det ser ut att vara något avfall som inte duger till annat än gömma bakom gips

i detta kommer Vi aldrig få veta vilket som är rätt eller fel,använd sunt förnuft

Mikael_L
Wow, sånt sammanträffande. Jag gömmer den faktiskt bakom gipsen,...

... men du, skvallra inte.
Jag t.o.m. skruvar dit den på natten med lyset släckt, så ingen ska se det ... :rolleyes:

...det märkligaste av allt är att när skivan väl sitter där, oavsett typ, så fungerar det väldigt bra och man behöver aldrig tänka på vad det är för skiva som sitter där. Bara det sitter något mer än gips...... Undrar varför det är på detta vis?

För att tillföra den här tråden ytterligare viktig info kan jag berätta att i vårt nya hus blir det 15mm pärlspont bakom gipsen så jag kan snickra med lampan tänd:)

(Var på konkursauktion efter ett hyvleri och köpte 230 m2 för 1800:-)

• Gilla
Patric Sandström
  • Laddar…
Elkludde skrev:
har aldrig använt OSB men det ser ut att vara något avfall som inte duger till annat än gömma bakom gips

i detta kommer Vi aldrig få veta vilket som är rätt eller fel,använd sunt förnuft
Det är väl ungefär det man har det till?
Däremot TROR jag det är starkare än vanlig plywood och spånskiva.
Har jag rätt där, eller åtminstone på ett av alternativen.
För rättvisans skull så jämförelse i samma tjocklek.

Givetvis är allt annat än 22mm spåntat golvspån förkastligt att ha i vägg men bara för att :cool:

Enligt min uppfattning är plywood starkare än OSB oxå ett annat pris
pratar vi om pratar vi om prima furuplywood ? eller något annat

Plywood har bättre hållfasthet än OSB men skillnaden är inte stor i jämförelse med spånskiva som är betydligt svagare och gärna smular sönder. Allt duger ändå i min mening så länge man inte ska ha elefanter på väggarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.