OSB!! Då blir elektrikern glad. :)

Alla byggen jag har varit på (förutom budgetbyggen med enkelgips) så har snickarna använt OSB. Skanska använder OSB och byggfirman jag fixar elen åt kör också med OSB bakom gips.

Plyfa är väl så hårt så att skruvarna nästan går sönder?

//Patrik

Redigerat:
S
plyfa är nästan bättre att skruva i. men som sagt dyrare.
använda aldrig plywood i träslöjden?

SBH skrev:
plyfa är nästan bättre att skruva i. men som sagt dyrare.
använda aldrig plywood i träslöjden?
Det är snart 7 år sen jag hade träslöjd. Jag har svårt att minnas vad jag gjorde igår. ;)

//Patrik

P
Varför inte råspont???????

S
det förstås. med handkraft kan du dra i en skruv i plywood.
osben är lite glatt så du får sikta mer och använda hela kroppen.

är väl monteringen som talar emot råspont, lite krångligare.
blir ej lika m2/h med råspont.

P
Något annat som talar emot råspont än tiden?

Snailman
p169suc skrev:
Varför inte råspont???????
undrar jag oxå för jag tänkte ha det - 17mm råspont... sävsjö trähus kör med råspont men en tunnare variant...

jag antar att man ska se till att ha lite glapp i sponten annars kan det nog gå illa... om den skulle svälla...

S
blir ju även fler skarvar i väggen som kan börja knarra

Snailman skrev:
undrar jag oxå för jag tänkte ha det - 17mm råspont... sävsjö trähus kör med råspont men en tunnare variant...

jag antar att man ska se till att ha lite glapp i sponten annars kan det nog gå illa... om den skulle svälla...
Det behövs inget glapp med råspånt vid montering det blir lite rörelsemån när den torkar riktigt
dessutom är den det bästa att skruva i,och den knäcker inga gips,råspånt kan monteras löpande när det gäller innervägg som gipsas nästan noll spill ,det bästa som finns

SBH skrev:
ja. nu aldrig en skruv bara en last. lasten drar skruven både ner och ut.
Jo men som du sett på länken ovan så klarar spånskivan 258kg i vertikallast och 124kg i dragande last. Det framgår inte av beijerlänken, men detta har man uppmätt genom att fylla ett plåtskåp man hängt upp med vikter, dvs ett synnerligen praktiskt test som återspeglar verkligheten.

Patrik_Hed skrev:
Plyfa är väl så hårt så att skruvarna nästan går sönder?

//Patrik
Näe det är MDF som har den egenskapen om du använder fel skruv.

SBH skrev:
ingen snickare använder spånskiva i väggar. om han gör det så är han dum ihuvudet. skulle aldrig sätta ett kök där väggarna är spånskiva och gips.
Tja, jag har åtminstone sex snickare och en hustillverkare i vänkretsen som vägrar OSB. Tre av snickarna monterar hus på löpande band. Det har enbart med kvalitetssäkring att göra.

SBH skrev:
vill gärna se den snickare som monterar in spånskiva i väggen. gärna veta hur snickaren tänker.
ni kan även testa sätta en skruv i spån, osb, plywood och råspont.
lill fingret på kobenet så får ut skruven från spånskivan
Jag skall fråga dem igen om du verkligen är intresserad av ett svar. Två av dessa snickare monterade själva spånplatta bakom gipsen i väggarna i sina egna nybyggda hus. OSB hade de som golvtäckning.

Som sagt; spånskivan har den nackdelen att ett skruvhål bör förborras om den skall ha samma styrka eller bättre än OSB.

P
Johan Gunverth skrev:
Jag skall fråga dem igen om du verkligen är intresserad av ett svar. Två av dessa snickare monterade själva spånplatta bakom gipsen i väggarna i sina egna nybyggda hus. OSB hade de som golvtäckning.

Som sagt; spånskivan har den nackdelen att ett skruvhål bör förborras om den skall ha samma styrka eller bättre än OSB.
varför satte de inte limfri råspont i sina egna hus?

Beijer Byggs redovisning är ju (precis som tidigare) lite "intressant" med tanke på att de använder spånplattor på 1198mm för att kunna hålla 1200c/c med 2mm lucka, som krav. Var får man tag på dessa skivor med det udda måttet?
Varför skriver tillverkaren ByggElit i sina monteringsanvisningar att man SKALL sätta (1200-)skivorna dikt mot varandra och man bör limma kortskarvarna? Är det över huvud taget spånplattor för väggmontage Beijer skriver om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.