Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: V

Svahals mot snedtak?

Hej

Har sett att det finns gott om trådar som behandlar ämnet. Men ingen verkar besvara frågan i rubriken. Alltså kan man egentligen få det snyggt med svanhalls mot ett snedtak?

Alla tips och råd tas emot med stor tacksamhet!

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Värmland

Anslutningen mot taket går väl och få till, lite beronde på takvinkel men geret i nedre hörnen har jag aldrig sett någon riktigt bra lösning pga att det byter riktning i två plan blir det svårt

3.    länk #3
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

Om man kan hitta en list med proportionellt större radie går det att lura ögat. Kan dock bli svårt med de standard sortiment som finns hos leverantörerna. Det vill till ett hyvleri att fixa det.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: V

Om man kan hitta en list med proportionellt större radie går det att lura ögat. Kan dock bli svårt med de standard sortiment som finns hos leverantörerna. Det vill till ett hyvleri att fixa det.
    Ja det ante mig. Kommer göra några försök med hjälp av lite smyglist och latex. Kanske går att bygga upp nått hjälpligt bakom själva svanhalsen om man grejar lite?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Östergötland

Vi har mansardtak på vårt hus och vid renoveringen av det ena rummet klurade jag på detta. Till slut hyvlade jag ena sidan på baksidan i samma eller något större vinkel som väggen. Detta gjorde att den nedre delen på svanhalslisten kom tätt inpå väggen och det fanns inget behov att fylla ut med latex eller liknande.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Skåne

Har du kollat her? (ca. på mitten av sidan)

http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html

Tycker det hjälpte mig.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Östergötland

Precis så jag menade - lättar eatt beskriva med en bild.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01