Har sett att det finns gott om trådar som behandlar ämnet. Men ingen verkar besvara frågan i rubriken. Alltså kan man egentligen få det snyggt med svanhalls mot ett snedtak?
Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2011
Län: Värmland
Anslutningen mot taket går väl och få till, lite beronde på takvinkel men geret i nedre hörnen har jag aldrig sett någon riktigt bra lösning pga att det byter riktning i två plan blir det svårt
Gudfader
Medlem: Feb 2005
Län: Göteborg, Björlanda
Om man kan hitta en list med proportionellt större radie går det att lura ögat. Kan dock bli svårt med de standard sortiment som finns hos leverantörerna. Det vill till ett hyvleri att fixa det.
Om man kan hitta en list med proportionellt större radie går det att lura ögat. Kan dock bli svårt med de standard sortiment som finns hos leverantörerna. Det vill till ett hyvleri att fixa det.
Ja det ante mig. Kommer göra några försök med hjälp av lite smyglist och latex. Kanske går att bygga upp nått hjälpligt bakom själva svanhalsen om man grejar lite?
Nykomling
Medlem: Feb 2012
Län: Östergötland
Vi har mansardtak på vårt hus och vid renoveringen av det ena rummet klurade jag på detta. Till slut hyvlade jag ena sidan på baksidan i samma eller något större vinkel som väggen. Detta gjorde att den nedre delen på svanhalslisten kom tätt inpå väggen och det fanns inget behov att fylla ut med latex eller liknande.