Hej!
Inreder min källare med nytt golv, väggar och tak!
Men funderar på en del saker!!
På golvet mot plattan kommer jag lägga en stegljudsmatta sen en platonmatta. Uppe på platonmattan kommer sedan ligga golvskivor och efter detta en matta eller golv!
Frågan är hur jag ska bygga konstruktionen till mina nya väggar.
Om jag lägger platonmattan och släpper denna 2cm från vägg, sen golvskiva och sen en liggandes plåtprofil uppe på detta, kommer jag då behöva lägga plåtprofilen på distans, alltså måste jag ha luftinsläpp nere vid golvet fast att platonmattan är släppt 2cm från vägg?
Jag kommer ha luftade lister upp mot tak.
Jag anser att det bör räcka att luften kan ta sig in via taket på ena sidan av rummet och sen cirkulera fritt bakom väggen, under golvet och bakom den andra väggen och sen vidare upp och ut genom den ventilerade listen i taket på andra sidan rummet.
Personal på Hornbasch anser att det är viktigare att man har bra lufthål uppe vid taket än nere vid golvet!
Jag frågade dom dock ej om min konstruktion som jag tänkte igenom lite mer när jag kommit hem....
Om jag lägger min stålprofil efter platonmattan på betongplattan så förstår jag att den måste upp på distans för att luften ska kunna ta sig vidare och cirkulera ordentligt!!
Vad tycker ni?
Hur hade ni gjort?
Mvh Johan