Svara Nytt ämne
  1. 2011-11-14 16:17
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2011
    Västra Götaland
    110 inlägg
    Gillad 1 gånger
    4 bilder

Hur ska man mäta ut vinkeln?

http://imageshack.us/photo/my-images/715/vgg.gif/

Jag håller på med att sätta upp golvsocklar samt taklister.
    Har problem med att jag nästan varje gång får justera vinklarna längs hörnen, trodde det skulle fungera med att kapa 45 grader men i vissa fall får jag kapa 42-44 graders vinkel på sockeln/listen.

Problemet är både irreterande och inte ekonomisk hållbar då jag får kapa nytt i vissa fall och får slänga längder när jag inte kan använda det någon annanstans i rummet.
    Så frågan är, hur ska jag tänka när jag kapar med gersågen?

Som bilden visar så ser rummet inte riktigt rektangulärt ut utan vissa väggar är inte spikraka.
    Om väggen är 45 grader där jag lägger sockeln och där den mötande sockelns vägg är 41 grader, ska jag då kapa sockeln 41+41? eller är det nån uträkning så vinkeln ska vara tex 43 grader?

Tacksam för tips!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-11-14 16:24
    Svara | #2

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 254 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Jag brukar prova med stump av en bräda. Jag köper en 22x70 planka (som går åt på ett rum) och gör mallbitar 30 - 40 cm långa sågar med nya små vinkeländringar tills det ser ut att vara bra, även ett fel på en halv grad syns.

När det gäller taklister, typ hålkälslister och liknande så lärde jag mig ett trick av en länk härifrån forumet. Det är några år sedna så jag hittar den inte igen. men i innerhörn så sätter man upp den ena listen rak utan att gera den. Sedan gersågar man den andra i 45grader. Den går då inte att placera efterssom baksidan sticker ut och tar i den första listen. Då tar man fram en lövsåg och sågar så att man precis följer kanten där sågsnittet ligger. Det är förvånansvärt enkelt (med en bra lövsåg, gjorde misstaget att välja en kinavariant före en Bacho från början). Och det blir bra. prova med några stumpar första gången.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-11-14 16:39
    Svara | #3

Ola78s avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2008
    36 år
    Jönköpings län
    1 069 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    Själv har jag köpt en sån här och tycker den är alldeles utmärkt http://www.jula.se/geringsvinkel-270-mm-159001

Det som Hempularen menar kallas att man förkroppa lister, du kan läsa här om hur man går tillväga med detta här när det gäller taklisterhttp://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html och här en sida när det gäller golvlister http://callerobertsson.blogspot.com/...oppsligen.html

4. 2011-11-14 23:39
    Svara | #4

saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: sep 2005
    M
    3 679 inlägg
    Gillad 9 gånger
    en smygvinkel ingår i varje snickares verktygslåda..... och så här
    ser den ut på riktigt.....
    http://www.clasohlson.se/Siteseeker/...x?q=smygvinkel
    Senast redigerad av saturnus 2011-11-14 23:43
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

5. 2011-11-17 14:18
    Svara | #5

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 946 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 8 gånger
    21 bilder
    Hemmanisse, jag förstår inte ens hur du menar när du säger att den ena väggen är 45 och den mötande 41. I förhållande till vad då?
    Jag brukar mäta innerhörnet med smygvinkeln och dela med två - är det 88 grader gerar jag vardera listen i 44. Men ska man få det riktigt snyggt utan latexfog och sånt så är det enda säkra att såga testbitar som Hempularen säger.

Ola - jag tror inte att det är riktigt korrekt att kalla den metoden "förkroppning" fast jag har märkt att många gör det. Förkroppning är något man gör för att få ett snyggt avslut när en list av någon anledning måste avslutas "öppet", d v s inte i ett hörn. Tekniken visas på bild 19 och 20 på hvilaro-sidan du länkade till.
    Jag är forumgud bara för att jag renoverar så erbarmligt sakta.

6. 2011-11-17 14:54
    Svara | #6

Ola78s avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2008
    36 år
    Jönköpings län
    1 069 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    Farzan skrev Visa original

Ola - jag tror inte att det är riktigt korrekt att kalla den metoden "förkroppning" fast jag har märkt att många gör det. Förkroppning är något man gör för att få ett snyggt avslut när en list av någon anledning måste avslutas "öppet", d v s inte i ett hörn. Tekniken visas på bild 19 och 20 på hvilaro-sidan du länkade till.

Ja där ser man, då har man lärt sig något nytt idag också Tur att jag inte är ensam att tro fel, tack för lektionen. Men vad heter den andra metoden då, för att sätta ihop listerna i hörnen?

7. 2011-11-17 15:02
    Svara | #7

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 254 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    jag har för mig att på den Amerikanska sida jag läste om metoden så kallade dom hela momentet med att gera lister oavsett om det var inner eller ytterhörn för "cropping", tog en stund innan jag (tror) fattade vad de menade med det.

8. 2011-11-22 15:26
    Svara | #8

Stockholms län
    1 946 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 8 gånger
    21 bilder
    Hm, det var inte This Old House som det har länkats till i gamla trådar om den där tekniken?

http://www.thisoldhouse.com/toh/how-...214981,00.html

Där kallar de själva momentet där man sågar bort det snedsågade för "coping", var det kanske det du tänkte på?

Och jag kommer inte heller på något svenskt namn för den tekniken.
    Jag är forumgud bara för att jag renoverar så erbarmligt sakta.

9. 2011-11-22 15:54
    Svara | #9

pinebars avatar
    Stockholm
    2 820 inlägg
    Gillad 8 gånger
    59 bilder
    Lysande tips, hade inte tänkt på det! Tack för det!
    (Bor också i ett hus som inte är rakt någonstans.)

Farzan skrev Visa original
    Jag brukar mäta innerhörnet med smygvinkeln och dela med två - är det 88 grader gerar jag vardera listen i 44.

Liknande ämnen

1. Liten vinkel på altantak, hur öka vinkeln?!?
    av Bluff i forum Altan & uteplats
  2. Hjälp med att räkna ut vinkeln.
    av wilmas i forum Altan & uteplats
  3. Tapeter till vinkeln
    av Villa variant i forum Inredning
  4. Hur gör man med plåten om vinkeln ändras?
    av trojlee i forum Tak & vind
  5. Hur byggs vinkeln på taket i ett vinkelhus?
    av LLLVäxjö i forum Tak & vind