Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Stockholm

Kamin/insats

]
    Vi har nyligen installerat en instas i vår Öppen spis. Den instas är gjord av cortenstål och har två glases gjorda av robax och 2 fläktar. Jag har valt detta utan att göra mycket forskning (gjord av Svenskt spisteknik i Emmaboda) De övertygade mig bra värmeeffekt. Jag är besviken eftersom den snabbt förlorar sin värmande effekt så fort elden slocknar .. Min fråga är: Är det någon idé att installera tälgesten inuti Insats Eller sgould jag använder vermeculit? Var ska jag köpa dessa saker?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Täljsten i stora mängder håller värmen bra. Du skall nog inte vänta dig någon stor skillnad om du fodrar en plåtinsats med täljsten. För att få nämnvärd effekt behöver du värma flera hundra kg täljsten. Helst mer än 1000 kg.

En insats i cortenstål är utmärkt att värma upp snabbt med, men den är inte bra till varmhållning.

Erik

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland

Min erfarenhet av insats i öppenspis är att alla hundra kilo tegel/murbruk runt omkring insatsen och i murstocken lagrar värme väldigt bra, mycket bättre än några fjuttiga täljstenar.
    I mitt förra hus köll murstocken värme i runt ett dygn efter eldning.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01