Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Jönköping

Bygga egen förrådsdörr

Hej.

Har ett oisolerat förråd som behöver en dörr innan vintern. Har läst trådar här på forumet angående detta och blivit lite klokare än innan, men önskar ändå synpunkter på min planerade lösning. Vad tror ni om att helt enkelt klä en 21 mm konstruktionsplywood med stående panelbrädor. Med denna lösning kan jag inte se någon vits med en "z-ram" eftersom plywooden styvar upp dörren. Har tänkt mig tre horisontella reglar för att spika panelen i.

Se bifogad ritning och kom gärna med kommentarer.
    Bifogade filer Bifogade filer

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Aug 2011
    Ålder: 23
    Län: skåne

Verkar som en vettig lösning, men om du nu ändå ska använda extra reglar att fästa i på baksidan, varför inte göra en traditionell dörr med klassisk förstyvning på baksidan?
    //Oscar
    Gud välsigne dig! om inte jag skulle ha tid...

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Till en dörr skulle jag byta spiken mot skruv också. Drar bättre och gör det hela lite stadigare

4.    länk #4

Oscar: Vad menar du med "traditionell dörr med klassisk förstyvning på baksidan"?

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Aug 2011
    Ålder: 23
    Län: skåne

Att bygga dörren som de flesta ladugårds/förrådsdörrar är byggda med,se bifogad bild
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	dörr.jpg
Visningar:	88
Storlek:	39.1 KB
ID:	54805  

Gud välsigne dig! om inte jag skulle ha tid...

6.    länk #6

Ok, jag förstår. Men jag kör nog på en plywood eftersom det känns som ett enklare och bättre sätt att styva upp dörren. Anledningen till att jag tänkt mig ett par horisontella reglar är för att jag tycker det känns klent att bara fästa panelen i enbart plywooden, men det funkar kanske?

7.    länk #7
    Eld
    Senior medlem Medlem: Mar 2003
    Län: Stockholm

Vanlig konstruktionsplywood kommer antagligen inte hålla lika länge som en traditionell dörr. Som ytterdörr till ett ouppvärmt förråd kommer den bli ganska fuktig och kanske till och med blöt emellanåt och det tål inte plywooden utan den kommer antagligen förr eller senare att delaminera.

En traditionell dörr blir enligt min mening både bättre och billigare.

8.    länk #8

Plywoodskivan är basilitbehandlad vilket borde förlänga livslängden, har dock ingen aning om hur mycket. Dessutom kostar den mig inga pengar, så priset spelar ingen roll.

Är det ingen som har byggt en liknande dörr och har erfarenheter att dela med sig av?

9.    länk #9
    thomas33s avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Län: Halland

Bygg dörren som du tänkt dig o måla den med någon färg så inte fukten tränger in så lätt. Skulle det senare bli att den vrider sig, eller börjar gå sönder på något annat sätt, kan du alltid förstärka den med ett Z av brädor på insidan.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01