Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Larsas avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Dörr i Leca-vägg

Jag får mer och mer huvudbry med min utbyggnad...... Plattan gjuts imorgon, så sen är det dags att mura neder-våningen i 250 mm Leca.

Frågan är hur jag får det tillräckligt starkt runt dörren. Som ni ser på skissen så skall det vara en dörr vid A. Problemet är att den väggen bara är 150cm bred, och jag vill ha en 100 dörr. Eftersom jag kör med 250mm Leca så blir det kvar 125cm, alltså 12,5cm på varje sida om dörren. I anslutningen mot huset kan jag mura in en bit utmed befintlig vägg, så det borde funka. Men hur blir det med ytterhörnet? Där blir det ju en bredd på 375mm. Räcker det eller kommer hörnet bli instabilt? Hur löser man det i så fall (ngn stående balk?)?

Ovan dörren blir det en 150mm hög Lecabalk

Golvet är 4x3 m. Ovanpå blir ännu en våning men i trä med träbjälklag.

Tacksam för all feedback
    //Larsa
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skiss_BH.jpg
Visningar:	5
Storlek:	35.3 KB
ID:	54611  

2.    länk #2
    Larsas avatar

Glömde nämna: Det svarta är alltså befintligt hus, det blå tillbyggnaden.

Detta är ritat på "frihand" så måtten stämmer inte.

3.    länk #3
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

vad för leca stenar?

4.    länk #4
    Larsas avatar

vad för leca stenar?
    19x25x59. Väggen skall alltså vara 250mm tjock

Kommer armera med bistål i först, sista och var tredje varv

Det kommer inte fyllas mot väggen (den är ovan mark, tufft med dörren annars :-) )
    Senast redigerad av Larsa 2011-10-27 12:07

5.    länk #5
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

kan borra in armering också.
    om det var hålkärlssten så går ju dom fylla med betong eller bruk också

6.    länk #6
    Larsas avatar

Det jag är nervös för är att väggen blir för svag i sidled. Borra i ett grovt armeringsjärn kan ju vara en ide. Kanske man kan proppa ngn form av järnbalk i innerhörnet?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01