Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Norrland
Bygga isolerad innervägg i icke uppvärmd byggnad.
Jag planerar att göra om en del av en gammal ladugård till uppvärmd verkstad. Delen jag ska ha som verkstad är den delen där djuren funnits förut. Tre av sidorna är yttervägg. Ytterväggarna är i sten (jag tror det är i två lager med isolering emellan).
Det jag tänkte göra är att bygga en isolerad innervägg för att skilja denna del från resten av ladugården. Frågan är då exakt hur jag ska göra denna vägg.
Min tanke är att sätta upp reglar, isolera med gullfiber och sedan spika på gipsskivor. Det jag funderar på är dimensionen på reglarna, samt ifall jag måste ha någon plast eller liknande och var den i så fall ska placeras.
Jag lutar just nu åt att på den kalla sidan av väggen sätta upp stående reglar på 50*100 och sedan på insidan av detta ha liggande reglar 50*50. De stående reglarna blir samtidigt ett sätt att stadga upp innertaket lite extra (det känns bra i alla fall ).
Ska jag lägga in två lager med gullfiber (ett 10 cm tjockt lager mellan de stående reglarna och ett 5 cm tjockt lager mellan dom liggande reglarna)?
Behövs plast eller vindpapp? (Väggen är ju inte direkt utsatt för vind, då även den andra sidan på väggen är inne i ladugården, om än i den icke uppvärmda delen).
Den här väggen tänkte jag göra som första steg. Efter det kan man ordna någon typ av uppvärmning för att kunna jobba där i vinter. Nästa steg är att jämna till betonggolvet och lägga isolering även där. Där tänkte jag lägga frigolit och sedan någon typ av skivmaterial på.
På innertaket ligger det redan idag ett lager med sågspån. Vill man isolera ytterligare går det att göra på loftet.
Ytterväggarna är jag osäker på ifall jag ska isolera alls (då jag tror det redan är en isolering där sen gammalt tillbaka).
Senior medlem
Medlem: Jan 2008
Ålder: 34
Län: Jönköpings län
I ditt fall blir inneväggen som en yttervägg i och med att ena sidan står ett kallutrymme. Detta innebär att du bör sätta en plast på den varma sidan. Så som du tänkt med ett liggande regelverk är en mycket bra lösning som man nu för tiden praktiserar ganska ofta.
Dock får man inte sätta plasten mer än max 1/3 av väggen totala tjocklek från den varma sidan sett, men det klarar du ju i detta fall. Fördelen med att flytta i plasten är att man minimerar risken för att punktera den och därmed riskera att få ut varmluft i konstruktionen som kan kondensera på de kallare delarna. På utsidan bör du sätta nån form av vindskydd då det alltid blir lite konvektion i luften även om det är inomhus och detta försämrar isoleringsförmågan. Jag hade inte satt vindpapp/väv utan vindskyddsgips då det blir lite snyggare, men det är förstås vars och ens eget val.