Hej, har precis köpt hus (70-tals hus) och nu är det dags att börja få upp både det ena och det andra på väggarna! Att det är nåt annat än betong i väggarna är för mig en ny upplevelse!
Trodde det var gipsskivor i men när jag pillade lite i ett befintligt hål kom det ut nåt spånliknande. Satte på mig silkesvantar och bläddrade i byggnadsritningarna. Kunde där läsa ut att det är "porösa skivor" i de flesta rum och gipsskivor endast i något rum.
Vet nån vad detta kan vara för skivor? Läste lite på nätet om olika boarder och olika hårdheter men är osäker på vad det är.
Är detta något man skruvar direkt i eller bör man plugga först? Föregående ägare verkar ha dragit skruvar utan plugg för gardinstångsfästen. Tjockleken på skivan (skivorna?) verkar vara minst 25 mm. Tyder detta på dubbla skivor? Hur tjockt kan det maximalt vara innan man kommer igenom skivan (skivorna?)?
För att hänga tyngre grejor, typ platt-tv, är det expander som är lämplig? Eller skall man använda tox trika plugg eller nån annan plugg? Eller skruva direkt i skivan?Leta upp en regel och dra långa skruvar i den är väl förstås att rekommendera för några skruvar?