Forumgud
Medlem: Nov 2008
Län: VästraGötaland
fuktskadade reglar, garagevägg. *bild*
Är peppad på att få upp nya väggskivor i garaget.
Taket läckte och orsakade fuktskador som inte kommer kunna återhämta sig.
Jag är lite rädd för att bryta loss dom med kofoten, för jag har ju målat utsidans panel och inte alls sugen på att riskera att jag rycker å sliter i spikar å annat.
Vad skulle hända om jag satte nya reglar emot de gamla...
Skulle de gamla fuktiga då skada de nya?
Eller om jag skiter i att varken byta eller komplettera. Bara på med lite ny vindpapp, isolering, plast och skiva... Vad händer då?
------
* Vilket skivmaterial är mest prisvärt för att sedan kunna hänga hyllor å annat?
* Är det overkill att sätta renoveringsgips utanpå. Känns meningslöst, mer lättskadat. Kanske bättre att bara rolla träskivorna vita.?
Forumgud
Medlem: Mar 2009
Län: Stockholm
Bygger du in reglarna utan att de får torka ordentligt får du mögel.
Hur vet du att de inte kommer att kunna återhämta sig? Har du utelämnat någon information?
En rejäl vämefläkt under en vecka skulle du annars kunna prova.
Forumgud
Känner en skadereglerare som var här och mätte samt sade att det ej kan återhämta sig. Däremot fick jag intryck av att jag kunde jacka ur det dåliga.
Har behandlat med diverse medel, boracol medflera.
Mögel vill jag givetvis inte riskera att få. Har bara inte kunskapen om hur det reagerar ifall jag sätter skiva. Det kunde ju gett en konserverande effekt (fantasi spekulering).
Taket tog in vatten förr, men pappen & sponten är bytt nu.
Forumgud
Medlem: Mar 2009
Län: Stockholm
Nu har ju jag ingen aning om hur helheten ser ut, eller hur konstruktionen ser ut, men om det är så skadat som du säger så skulle åtminstone jag testa med att ta bort en regel för att se hur mycket jobb det kommer att bli med att byta dessa.
Istället för att använda kofot och "rycka och slita" kan du kanske använda ett diamantskär på vinkelslipen, eller ett sågblad avsett för metall på multimastern och såga av spikarna på baksidan av regeln.
Om det är svårt att komma åt att såga initialt, kanske du först försiktigt kan bända upp en glipa med kofoten för att därefter såga.
Forumgud
Jag mätte lite med dyr mätare på de områden som såg lite mörkare ut. Men den hamnade bara i början på orange.... 16% eller vad det nu är för enhet. 16 iaf... som värst var det en liten zon 17.
Försöker söka lite justnu vilka värden som är acceptabla.
Är det inte 15 för att kunna måla? då borde väl 16 vara okej att stänga igen.