Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2007
    Län: skåne læn

Betongväggs-look på lecablocksvägg! HUR???

Inredningsdesign + byggteknik... => Betongväggslook!

Omständigheterna:
    Vindslägenhet som har en lättbetongblocksvägg. I denna ska även "svävande" ståltrappsteg gjutas in för att bli trappa upp till sovloft. Jag vill att väggen ska se ut att vara en massiv gjuten betongvägg. Vanligt puts ser ut som putsad tegestensvägg så det går inte. Det ska se ut som en formgjuten betongvägg, ev. polerad. Bjälklaget tror jag inte klarar tyngden av att gjuta en helt massiv betongvägg (d.v.s. att plocka ned lättbetongblocken, och sen gjuta upp i ren betong). Se bild för vad jag eftersträvar (fast utan skarvarna och hål):

Eller alt. det formgjutna uttrycket:

Mina idéer är följande:

A. Kan man putsa lekablocken med en cement/betongblandning typ 5-10mm alt. spackla putsad vägg med "cementspackel" och få en betonglook? Finns det ngt betongliknande spackel?
    Håller det?

B. Kan man kanske spika upp hönsnät som armering på blocken och gjuta ett tunt lager (4-5cm) betong utanpå lekablocksväggen? Släpper det från väggen sen? Är det för tunnt?

C. Annan lösning?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild 1.jpg
Visningar:	23
Storlek:	73.6 KB
ID:	53104  

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Sep 2007
    Län: skåne læn

några förslag ni som vet?

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Aug 2007
    Län: Halland

Riktigt snygga bilder i alla fall.

Kan du tänka dig skarvar liknande de på bilderna skulle du kunna gjuta plana skivor av betong som du monterar upp.
    Jag har gjutit 16 mm tjocka köksskivor som fått ett utseende nära den övre bilden.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 18
    Län: International User

Du kan putsa med Cementbruk A och sedan endast stålglätta för att få betonglooken, men det blir inte så flammigt som jag tror du vill ha det.

Istället kan du kolla upp Marmorinospackel. Googla på det och kolla här t.ex (inte riktigt som du vill ha det men demonstrerar metoden):
    http://www.minhembio.com/m%C3%A5laren/278211/
    Rätt utfört kan man få riktigt snygg betonglook på det.

Sto är en av de svenska återförsäljarna:
    http://www.sto.se/36357_SE-Interioer...aeggningar.htm

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: Stockholm

Spännande, jag är också mycket nyfiken på detta. Någon annan som har några tips?

Ska kolla upp marmorino idén. (snyggt!)

6.    länk #6

7.    länk #7

8.    länk #8

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen