Omständigheterna:
Vindslägenhet som har en lättbetongblocksvägg. I denna ska även "svävande" ståltrappsteg gjutas in för att bli trappa upp till sovloft. Jag vill att väggen ska se ut att vara en massiv gjuten betongvägg. Vanligt puts ser ut som putsad tegestensvägg så det går inte. Det ska se ut som en formgjuten betongvägg, ev. polerad. Bjälklaget tror jag inte klarar tyngden av att gjuta en helt massiv betongvägg (d.v.s. att plocka ned lättbetongblocken, och sen gjuta upp i ren betong). Se bild för vad jag eftersträvar (fast utan skarvarna och hål):
Eller alt. det formgjutna uttrycket:
Mina idéer är följande:
A. Kan man putsa lekablocken med en cement/betongblandning typ 5-10mm alt. spackla putsad vägg med "cementspackel" och få en betonglook? Finns det ngt betongliknande spackel?
Håller det?
B. Kan man kanske spika upp hönsnät som armering på blocken och gjuta ett tunt lager (4-5cm) betong utanpå lekablocksväggen? Släpper det från väggen sen? Är det för tunnt?
Nykomling
Medlem: Aug 2007
Län: Halland
Riktigt snygga bilder i alla fall.
Kan du tänka dig skarvar liknande de på bilderna skulle du kunna gjuta plana skivor av betong som du monterar upp.
Jag har gjutit 16 mm tjocka köksskivor som fått ett utseende nära den övre bilden.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2009
Ålder: 18
Län: International User
Du kan putsa med Cementbruk A och sedan endast stålglätta för att få betonglooken, men det blir inte så flammigt som jag tror du vill ha det.
Istället kan du kolla upp Marmorinospackel. Googla på det och kolla här t.ex (inte riktigt som du vill ha det men demonstrerar metoden): http://www.minhembio.com/m%C3%A5laren/278211/
Rätt utfört kan man få riktigt snygg betonglook på det.