Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Torktid pärlspont innan montering?

Hur länge ska vi låta pärlsponten ligga inne innan montering? Den har legat i vår carport och vi har grundmålat den innan. 70*13 är den.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

2.    länk #2
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Trät torkar inget utomhus den här årstiden med hög luftfuktighet.

3.    länk #3

Hur gör jag då? Sätt upp den och va glad? Den är ju inte så bred så det innebär ju mindre glipor.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Dec 2004

Sätt upp den, när du fått den på plats och målat blir det bra. Massivt trä är naturmaterial och rör sig lite sedan även beroende av årstid. Vill man undvika detta får man välja en panel av annat material.

5.    länk #5
    Matareses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Västmanland

Jag la in pärlsponten i vardagsrummet framför TVn och lät den ligga i 2 månader, monterade upp den och det saknades två bitar, hämtade in mer från logen där det har legat i drygt två år.

Resultat: de som jag lät ligga innomhus innan har inte krympt och de tre bitar som jag tog in "utefrån" har krymp 3-5 mm. Så jag ska ta bort dessa tre bitar och sätt upp nya så att det ser OK ut

6.    länk #6
    MMR
    Senior medlem Medlem: May 2006
    Ålder: 36
    Län: Skåne

Har du målat de innan uppsättning så kommer det synas marginellt.

Vill du inte ha glipor så får du köra brädorna på tippen och köpa med dig pärlspontspanel av MDF på vägen hem...

7.    länk #7

Det sprack. Så aldrig mer på hösten. Väntade ändå rätt länge och använder mig av avfuktare.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01