Hur länge ska vi låta pärlsponten ligga inne innan montering? Den har legat i vår carport och vi har grundmålat den innan. 70*13 är den.

• Gilla
Per Kylemark
  • Laddar…
Trät torkar inget utomhus den här årstiden med hög luftfuktighet.

Hur gör jag då? Sätt upp den och va glad? Den är ju inte så bred så det innebär ju mindre glipor.

Sätt upp den, när du fått den på plats och målat blir det bra. Massivt trä är naturmaterial och rör sig lite sedan även beroende av årstid. Vill man undvika detta får man välja en panel av annat material.

Bästa svaret

Jag la in pärlsponten i vardagsrummet framför TVn och lät den ligga i 2 månader, monterade upp den och det saknades två bitar, hämtade in mer från logen där det har legat i drygt två år.

Resultat: de som jag lät ligga innomhus innan har inte krympt och de tre bitar som jag tog in "utefrån" har krymp 3-5 mm. Så jag ska ta bort dessa tre bitar och sätt upp nya så att det ser OK ut

Har du målat de innan uppsättning så kommer det synas marginellt.

Vill du inte ha glipor så får du köra brädorna på tippen och köpa med dig pärlspontspanel av MDF på vägen hem...

Det sprack. Så aldrig mer på hösten. Väntade ändå rätt länge och använder mig av avfuktare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.