2 983 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Baksidan på lister
Ska sätta upp golvsocklar och dörrfoder i allmogestil. De är ju profilfrästa på framsidan, men även baksidan har en typ av fräsning. Vad är denna fräsning till för?

De är alltså tjockare längst upp och längst ner och har även två spår på 2 mm i mitten på baksidan. Är tanken att man ska fästa listerna i den tjockare delen?

De är alltså tjockare längst upp och längst ner och har även två spår på 2 mm i mitten på baksidan. Är tanken att man ska fästa listerna i den tjockare delen?
Produkter som diskuteras: "sätta dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
236 kr inkl moms
Läs mer
Spåren på baksidan är till för att utjämna spänningar i träet så det inte slår sig lika lätt. Samma princip brukar användas på fasadbrädor. Själv brukar jag spika listerna med en dykert i varje kant med ca 30 cm mellan. Köp dig en dykertpistol så går det snabbt och smidigt och spika.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
KnockOnWood skrev:
Att urfräsningen har den funktionen förstår jag men listen hade ju även två spår skrev ju Ts och dessa är väl rimligtvis till för ändamålet jag beskrev eller är jag helt ute och seglar? Jag har i alla fall fått lära mig att man gör såna spår för att minska spänningar i trä.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden