Ska sätta upp golvsocklar och dörrfoder i allmogestil. De är ju profilfrästa på framsidan, men även baksidan har en typ av fräsning. Vad är denna fräsning till för?

08515096_472x472.jpg

De är alltså tjockare längst upp och längst ner och har även två spår på 2 mm i mitten på baksidan. Är tanken att man ska fästa listerna i den tjockare delen?

Ola78
Spåren på baksidan är till för att utjämna spänningar i träet så det inte slår sig lika lätt. Samma princip brukar användas på fasadbrädor. Själv brukar jag spika listerna med en dykert i varje kant med ca 30 cm mellan. Köp dig en dykertpistol så går det snabbt och smidigt och spika.

Ola78 skrev:
Spåren på baksidan är till för att utjämna spänningar i träet...
Nja Ola,
jag skulle vilja påstå att urfräsningen snarare gjort för att sockeln skall kunna monteras snyggt,
plant mot väggen,
även om den slår sig och kupar med mitten mot baksidan.

Ola78
KnockOnWood skrev:
Nja Ola,
jag skulle vilja påstå att urfräsningen snarare gjort för att sockeln skall kunna monteras snyggt,
plant mot väggen,
även om den slår sig och kupar med mitten mot baksidan.

Att urfräsningen har den funktionen förstår jag men listen hade ju även två spår skrev ju Ts och dessa är väl rimligtvis till för ändamålet jag beskrev eller är jag helt ute och seglar? Jag har i alla fall fått lära mig att man gör såna spår för att minska spänningar i trä.

Listen på bilden är alltså inte TS egen list, listen på bilden saknar spåren... jag tror att ni båda har rätt.... om olika saker :)

Ola78 skrev:
...eller är jag helt ute och seglar?...

Ola, du vet väl att man seglar snabbast i motvind ;)

Klart att du har rätt! Jag tittade bara på bilden som JOW skriver.

Ola78
Så bra att vi rett ut det hela, vi hade ju rätt bägge två:) Credit till dig att du erkännde att du hade fel, jag uppskattar människor som kan inse när de har fel och erkänna det utan att skämmas. Fortsatt trevlig kväll:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.